skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
طرح توجیهی احداث کارگاه تولید درب و پنجره UPVC با نرم افزار کامفار Comfar

طرح توجیهی احداث کارگاه تولید درب و پنجره UPVC با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

پروفیل UPVC (Unplasticized Poly Vinyl Chloride) از مشتقات نفت خام و یا گاز طبیعی بوده که عمدتا ترکیب شیمیایی آن حاوی کلر، کربن و هیدروژن می باشد. این پروفیل به دلیل داشتن سطح صاف، صیقلی، براق و سفید رنگ ، مناسب برای هر مکانی با منظره زیبا می باشد. این محصول که توسط کارخانه های مختلف با ترکیبات کمی متفاوت و طیف وسیعی از خواص ویژه به بازار عرضه میشود بطور گسترده در صنعت نوین ساختمان جهت تولید پروفیل های درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد. بطور کلی 55 درصد از PVC تولید شده توسط کارخانه ها که بعنوان ماده اولیه تولید UPVC می باشد در صنایع ساخت و ساز، حدود 16 درصد در صنایع بسته بندی، 4 درصد در صنعت مبلمان و بقیه در سایر صنایع مورد استفاده قرار  میگیرد. این ماده که نخستین باردرسال 1912 تولید آزمایشگاهی شد برپایه سنگ نمک ونفت تشکیل شده که طی فرآیندی شیمیایی و پس از گذار از چندین مرحله به پودری سفید رنگ بدل می شود که پی وی سی نام دارد. پی وی سی در درآمدزایی ، یکی ازارزشمندترین فرآورده های شیمی به شمارمی رود. در دنیا بیش از50% پی وی سی تولیدشده درساختمان به کارمی رود. علاوه براین از پی وی سی به عنوان پلاستیک  سخت برای کارت های نوار مغناطیسی، صفحات گرامافون، سیستم لوله کشی و کانال نیزاستفاده می شو . همچنین با اضافه کردن افزودنی هایی که اصلی ترین آنها فتالیت است می توان پی وی سی را نرمتر و قابل انعطاف ترکرد، آنگونه که امروزه درصنایع پوشاک ولوازم خانگی مانند پرده، روکش مبل، ساخت شلنگ، لوله نرم و تاشو درکف سازی ساختمان ها و رویه بام ها وعایق سازی کابل های برق استفاده می شود.

درآتش سوزی ها، سیم های روکش شده با پی وی سی، گازهیدروژن کلراید تولید می کنند که کلر به عنوان از بین برنده ی رادیکال های آزاد، منشا موادی که احتراق را به تعویق می اندازد. امروزه این ماده یکی ازمهم ترین مواد ترموپلاستیک است که دربسیاری از رشته های ساختمانی، صنعت، کشاورزی و بسیاری ازطرح های زیربنایی از آبرسانی و شهرسازی گرفته تا هواپیماسازی کاربرد های گسترده دارد. افزودن مواد پایدار کننده مانند کلسیم موجب افزایش عمر و مقاومت  پی وی سی در برابرعوامل فیزیکی محیطی و آب وهوایی دراقلیم های متفاوت جوی وثابت بودن رنگ دراثرگذشت زمان تابش نور خورشید می شود. چنانکه می دانيم پنجره یکی ازعوامل مهم در توليد بار سرمایشی و گرمایشی ساختمان است. انرژی انتقالی توسط پنجره از نوع انتقال هدایتی ، تشعشعی و نفوذ هوا خارج می باشد. روش های جدید ساخت پنجره عوامل شرح داده شده فوق را تحت کنترل در آورده و نتيجتاً از اتلاف انرژی بی مورد ساختمان جلوگيری می نماید. نکته مهم در انتقال نور در حد شفافيت آن همراه با صرفه جویی در انتقال حرارت محيط خارج و داخل و همچنين زیبایی آن است. پنجره ها عمدتاٌ با ضریب انتقال حرارت اکتسابی و مقدار نفوذ هوا از درزها مشخص می شوند. سایر مشخصات پنجره ها از جمله جنس قاب و ساخت آن نيز در مرغوبيت پنجره مهم می باشد. نقش پنجره در بار سرمایشی به مراتب بيشتر از بار گرمایشی است چون در بار گرمایشی انتقال حرارت توسط پنجره صرفاً از نوع انتقال هدایتی است در صورتی که در بار سرمایشی انتقال حرارت علاوه بر نوع هدایت آن شامل انتقال تشعشعی نيز می شود. پنجره های بسيار جدید قادرند که با تغيير وضعيت خود انرژی اکتسابی تشعشعی را در فصول سرد به داخل محيط خانه انتقال و در نتيجه در انرژی مصرفی ساختمان ها صر فه جویی به عمل آورند. این پنجره ها علاوه بر اینکه در صرفه جویی انرژی مؤثر هستند باعث می شوند که دیگر احتياجی به نصب وسایل گرم کننده در زیر پنجره جهت جلوگيری از کوران ، نفوذ هوای خارج به داخل و انتقال هوای سرد از جدار شيشه به داخل نباشد. به طور کلی پنجره ها به صورت یک ، دو و سه جداره توليد می شوند. در کشورهای صنعتی پنجره دو جداره بيشترین مصرف را دارد و در سایر کشورها عمدتاٌ پنجره ها از نوع یک جداره می باشند که امروزه در کشور ما نيز جهت صرفه جویی انرژی مطابق اعلام سازمان بهينه سازی مصرف سوخت کشور می بایست از شيشه های دو جداره استفاده گرد. چرا که بين دو جداره شيشه ای معمولاٌ با گاز آرگون پر می شود که علاوه بر بهبود مسائل انتقال حرارتی از کدر شدن شيشه ها ناشی از اختلاف دمای دو طرف شيشه ها جلوگيری به عمل می آورد. صنعت توليد پروفيل های ساختمانی از جنس یو پی وی سی برای مصرف در و پنجره از چهل سال پيش در اروپا مرسوم گردیده و سپس با پيشرفت تکنولوژی در این زمينه مصرف آن افزایش یافته است. مصرف این نوع محصولات در ایران به قبل از سال 1357 بر می گردد که به صورت بسيار محدود شروع شد  و بعد از سال 1357 این صنعت تعطيل گردید و سپس در سال های 1370 مجدداٌ توليد آن آغاز گردید. از سال 1380 با حمایت و پشتيبانی سازمان بهينه سازی مصرف سوخت و انرژی و دستورالعمل های دولت)وزارت مسکن و شهرسازی) در ارتباط با مبحث 19 مقررات ملی ساختمان که دستورالعمل صرفه جویی انرژی در ساختمان می باشد ، استفاده از این محصول روز به روز بيشتر گردید.

نام محصول

پروفيل ازupvc  و درب وپنجره ازupvc

کد آیسیک (ISIC)  پروفيل ازupvc  ، 25201187 می باشد که واحد سنجش آن تن است.

کد آیسیک (ISIC)  درب وپنجره ازupvc ، 25201338 می باشد که واحد سنجش آن تن می باشد. 

تولید

با توجه به اطلاعات داده شده براساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، آمار و ارقام رسمی در خصوص شرکت هایی که بصورت قانونی فعالیت تولید در و پنجره UPVC را در کشور انجام می دهند تعداد 190 کارخانه می باشد که مجموع ظرفیت نامی تولید این کارخانجات در حدود 249 هزار تن در سال می باشد.

مطالعات فنی

روش تولید

در این بخش مختصری در خصوص دستگاه ها و فرایند تولید پنجره های UPVC توضیح داده می شود. درمرحله اول PVC و افزودنيهاي ديگر، با درصد مشخصي توسط دستگاه ميكسر تركيب سرد و گرم مي شوند. مواد تركيب شده بين 16 تا 24 ساعت دردماي محيط مي ماند تا الكتريسيته ساكن حاصل از ميكس از بين برود و دماي آن با دماي محيط يكسان شود. مواد پس از مرحله ميكس به صورت اتوماتيك وارد دستگاه هاي اكسترودر ميشود. پس از تنظيم و نصب قالب پروفيل مورد نياز و همچنين قسمتهاي كاليبراتور و تانكهاي خنك كننده مي بايست دماي سيلندر و دستگاه اكسترودر و قالب به حد معين برسد اين ميزان دما بسته به نوع سطح مقطع پروفیل متفاوت است كه معمولاً براي سيلندر بين 165 تا 185 و براي قالب بين 198تا 202 درجه ميتواند متغير باشد . اما متاسفانه برخی از صنعتگران ایرانی فقط به مواد تشکیل دهنده محصول تولیدی توجه دارند و به فرایندهای تولید از قبیل دمای مورد نیاز برای هر قسمت ، شرایط تولید در خلاء یا در محیط حاوی گازهای خاص ، مدت زمان و سرعت انجام هر فرایند ، میزان فشار ، ترتیب ترکیب مواد، مقدار هر ماده و … توجه ندارند ، در اینصورت با وجود استفاده از مواد یکسان نتیجه مطلوب حاصل نمی شود .دستگاه اكسترودر شامل دو عدد مارپيچ با چرخش غير همسو مي باشد كه مواد رابه صورت يكنواخت از قسمت سيلو به طرف قالب هدايت مي كند. سيلندر دستگاه شامل چهار قسمت مي باشد كه هر كدام به ترتيب وظيفه پيشگرم كردن مواد ، پلاستيسيته كردن ( تبديل مواد به شكل خميري )، خروج گازهاي متصاعد شده و در نهايت شكل گيري پروفیل را به عهده دارند .پس از خروج پروفیل از قسمت كاليبره و تانكهاي خنك كننده اطلاعات مربوط به پروفیل روي آن حك مي شود.
سرانجام  پروفیل UPVC وارد قسمت اره شده و در ابعاد مورد نظر برش داده و بسته بندي مي گردد. به علت خواص فيزيكي متفاوت اين ماده جديد اصطلاحا به آن يك ماده غير پلاستيك (Unplasticised) اطلاق مي شود. سبكي وزن، خمش پذيري، عدم اشتعال، عايق بودن در مقابل حرارت و الكتريسيته، مقاومت در برابر مواد شيميايي و بيولوژيك، قابليت تبديل به سطوح سيقلي، قابليت تلفيق با مواد افزودني مختلف و بالاخره انعطاف پذيري در به كاربردن طرح هاي متعدد، UPVC را به یک نوع ترموپلاست مدرن که مناسب ترين جايگزين براي آلياژهاي فلزي و غير فلزي در صنعت در و پنجره سازي است تبديل نموده است .

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top