skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
طرح توجیهی کشاورزی مزرعه پرورش ماهی با نرم افزار کامفار Comfar

طرح توجیهی کشاورزی مزرعه پرورش ماهی با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

شیلات ایران تلاش دارد برای توسعه آبزی پروری در پنج سال آینده به تولید 820 هزارتن انواع ماهیان پرورشی در سال 1400 برسد که تحقق این هدف نیازمند توسعه زیرساخ ت های لازم ازجمله توسعه دانش فنی تولید خوراک آبزیان، تولید واکسن، تامین تجهیزات افزایش بهره وری آب، تامین پروبیوتیک ها و همچنین توسعه بازارهای داخلی و خارجی مصرف است. توانمندی کشورهای متقدم و پیشرو در تحقیق، تولید دانش و تجارت بین المللی آبزیان می تواند تولیدکنندگان ایرانی را برای رسیدن به اهداف خود کمک کند. در میان فعالیت های کشاورزی و تولید مواد غذایی، آبزی پروری یکی از بخش هایی است که در دو دهه اخیر از روند توسعه چشمگیری برخوردار بوده است، به طوری که میزان تولید آبزیان در جهان از 140 میلیون تن در سال 2003 به 190 میلیون تن در سال 2013 رسید. در حالی که میزان صید از دریاها و آب های داخلی از افزایش اندکی برخوردار بوده است، سهم آبزیان پرورشی از مجموع کل تولید از 30 درصد در سال 2003 میلادی به نزدیک 50 درصد در سال 2015 افزایش یافت. میزان آبزیان خوراکی که از طریق آبزی پروری به طور مستقیم وارد سفره مردم شده است، به بیش از 50 درصد رسید .این بدان معناست که از 20 کیلوگرم مصرف سرانه آبزیان در جهان حدود 10 کیلوگرم آن از مزارع پرورش آبزیان در آب های شیرین، لب شور و شور حاصل می شود. در کشور ما نیز نرخ رشد پرورش آبزیان بسیار بالاتر از میانگین نرخ رشد بخش کشاورزی و حتی نرخ رشد تولید مواد غذایی است. تولید آبزیان پرورشی از 125 هزار تن در سال 1383 به 415 هزارتن در سال 1394 رسید که به معنی بیش از سه برابر شدن میزان تولید است و با افزودن آبزیان صید شده در آب های تحت حاکمیت و آب های فراسرزمینی و بین المللی، مجموع تولید آبزیان کشور در سال 1394 به بیش از یک میلیون تن می رسد. میزان مصرف سرانه آبزیان کشور در سال 1394 بیش از 10 کیلوگرم برآورد شده است که هنوز با میانگین مصرف سرانه در جهان تفاوت فاحشی دارد. رویکرد توسعه آبزی پروری در جهان توجه به گونه های سریع الرشد با ضریب تبدیل غذایی مناسب، نبود نیاز به غذای دستی، کاهش تلفات ناشی از بیماری ها و نیز استفاده از منابع آب های شور و لب شور است. از این رو توجه به پرورش ماهیانی مانند کپورهای فیلترکننده و صدف ها در حال افزایش است و در سال 2013، این گروه از آبزیان حدود 30 درصد تولید را به خود اختصاص داده اند. همچنین استفاده از غذاهای با کیفیت بهتر که هم قابلیت هضم و جذب بیشتری داشته باشند و از پروتیین حیوانی کمتری استفاده شده باشد و نیز بهبود روش های پرورش و بهبود کیفیت محیط پرورش در اولویت راهبردهای توسعه آبزی پروری قرار دارد.

نام محصول

ماهی 

تولید

تعداد مزارع پرورش ماهی در سطح کشور:

آمار تولیدات ماهی قزل آلا در سطح کشور از سال 1391 تا 1396 (6ماهه اول)

مطالعات فنی

وضعیت عمومی استخر و تراکم ماهی

الف – وزن ماهی موجود در استخر

بررسی ها نشان می دهد متوسط وزن ماهی در انتخاب نوع و مشخصات دستگاههای هواده حائز اهمیت می باشد. چنانچه از دستگاههای هواده پروانه جریان خطی استفاده شود، باید مقدار سرعت جلوبرندگی پروفیل جریان به گونه ای باشدکه مقدار پروفیل سرعت در طول مسیر جریان از حداکثر دو برابر طول ماهی بیشتر نگردد.

ب – بیوماس ماهی در استخر

یکی از عللهای عمده در تعیین تعداد و نوع دستگاههای هواده مقدار بیوماس ماهی موجود در استخر می باشد. را به عنوان محصول تجزیه CO ماهی جهت انجام عمل متابولیسم و هضم غذا، اکسیژن موجود در استخر را مصرف نموده و ۲مواد آلی توسط آبششهای خود به محیط خارج هدایت می نماید. ماهی قزل آلا همچنین در نتیجه هضم غذا آمونیاک را به عنوان محصول نهایی متابولیسم پروتئین تولید می کند. بنابراین هرقدر co مقدار بیوماس موجود در استخر افزایش یابد، از یک طرف مقدار اکسیژن موجود در استخر کاهش و از طرف دیگر مقدار ۲و آمونیاک موجود در استخر افزایش می یابد. با در نظر گرفتن مبحث فوق پیشنهاد می گردد که نوع، تعداد و جانمائی دستگاههای هواده در استخر به گونه ای در نظر گرفته شود که تمامی معیارهای فوق را در حد استانداردهای تعریف شده قرار گیرد.

ج – هندسه استخر و ابعاد آن

مشکل و ابعاد هندسی استخرها در انتخاب نوع، تعداد جانمائی دستگاههای هواده مؤثر می باشد. به طور مثال در استخرهای گرد و شکلهای مشابه آن به جهت جلوگیری از تغییر شکل پروفیل سرعت جریان استفاده از دستگاههای هواده مدل قارچی پیشنهاد نمی گردد. در این استخرها به دلیل عبور آب ورودی کم در پیرامون محیطی استخر، استفاده از هواده های جریانی در نزدیکی محل ورودی آب که به صورت مماس بر محیط استخر نصب شده پیشنهاد می گردد. استفاده از هواده های پروانه ای و یا خطی به دلیل جلوگیری از تشکیل Raceway در خصوص استخرهای آبراهه ای سیکلونهای موضعی و کاهش بار معلق موجود در استخر توصیه می گردد در فاصله از هیچ مدل دستگاههای x از ورودی استخر نصب گردد. در این تیپ استخرها توصیه میگردد در فاصله بیش از ۱:۳ انتهایی هواده استفاده نگردد.

د-مقدار آب ورودی تازه

 یکی از معایارهای مهم در انتخاب نوع، تعداد و جانمایی دستگاههای هواده، مقدار آب ورودی تازه به استخرها می باشد. به طور معمول می توان بیان نمود هر چقدر مقدار آب ورودی تازه به استخر بیشتر باشد مشکلات استخرها در خصوص کنترل عواملهای حیاتی کاهش می یابد، لذا در یک منبع آبی بدون محدودیت پیشنهاد می گردد حداکثر تراکم ماهی را با ظرفیت آب ورودی با روش کنترل اکسیژنی بالانس گردد. از آنجائیکه اکثر منابع آبی مورد بهره برداری دارای دبی پائین تری نسبت به تقاضای می باشند، پیشنهاد می گردد کمبود وضعیت اکسیژنی را با در نظر گرفتن سایر عواملهایی دیگر، توسط دستگاههای هواده بالانس نمایند.

ز – وضعیت عمومی استخرها و تراکم ماهی

تغییرات شبانه روزی بر روی وضعیت عمومی استخرها تأثیر گذار می باشند. اگر چنانچه در استخری فیتوپلانکتون، جلبکها و … مصرف CO در دیواره و بستر استخرها وجود داشته باشند، استفاده از دستگاه های هواده) را در شب ضروری می سازد. در استخرهای بتنی قزل آلا (عمومیت بیشتری دارد) در یک مدیریت صحیح عوامل فوق ناچیز بوده و تعداد هواده بر مبنای حداکثر کمبود ظرفیت اکسیژنی در آن مقطع زمانی محاسبه و به کار می رود. چنانچه از دستگاه های هواده پاروئی، پروانه ای یا عمودی به عنوان هواده استخر استفاده می شود پیشنهاد می گردد جهت جلوگیری از تغییرات رفتار ماهی که به استرس آن می انجامد از ۵۰ درصد ظرفیت حداکثر تراکمی استفاده گردد. چنانچه از دستگاه های دیفیوزرها هواده همانند :

لوله های تراوا یادیفیوزرهای لوله حبابی یا بشقابی استفاده می شود. حداکثر تراکم پیشنهادی بدون استرس ۷۵ درصد ماکزیمم ظرفیت تراکمی پیشنهاد می گردد.

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top