skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
گزارش توجیهی کشاورزی احداث واحد پرورش متراکم ماهیان گرم آبی با نرم افزار کامفار Comfar

گزارش توجیهی کشاورزی احداث واحد پرورش متراکم ماهیان گرم آبی با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

در میان فعالیت های کشاورزی و تولید مواد غذایی، آبزی پروری یکی از بخش هایی است که در دو دهه اخیر از روند توسعه چشمگیری برخوردار بوده است، به طوری که میزان تولید آبزیان در جهان از 140 میلیون تن در سال 2003 به 190 میلیون تن در سال 2013 رسید. در حالی که میزان صید از دریاها و آب های داخلی از افزایش اندکی برخوردار بوده است، سهم آبزیان پرورشی از مجموع کل تولید از 30 درصد در سال 2003 میلادی به نزدیک 50 درصد در سال 2015 افزایش یافت. میزان آبزیان خوراکی که از طریق آبزی پروری به طور مستقیم وارد سفره مردم شده است، به بیش از 50 درصد رسید. این بدان معناست که از 20 کیلوگرم مصرف سرانه آبزیان در جهان حدود 10 کیلوگرم آن از مزارع پرورش آبزیان در آب های شیرین، لب شور و شور حاصل می شود. تولید آبزیان پرورشی از 125 هزار تن در سال 1383 به 415 هزارتن در سال 1394 رسید که به معنی بیش از سه برابر شدن میزان تولید است و با افزودن آبزیان صید شده در آب های تحت حاکمیت و آب های فراسرزمینی و بین المللی، مجموع تولید آبزیان کشور در سال 1394 به بیش از یک میلیون تن می رسد. میزان مصرف سرانه آبزیان کشور در سال 1394 بیش از 10 کیلوگرم برآورد شده است که هنوز با میانگین مصرف سرانه در جهان تفاوت فاحشی دارد. رویکرد توسعه آبزی پروری در جهان توجه به گونه های سریع الرشد با ضریب تبدیل غذایی مناسب، نبود نیاز به غذای دستی، کاهش تلفات ناشی از بیماری ها و نیز استفاده از منابع آب های شور و لب شور است. از این رو توجه به پرورش ماهیانی مانند کپورهای فیلترکننده و صدف ها در حال افزایش است و در سال 2013، این گروه از آبزیان حدود 30 درصد تولید را به خود اختصاص داده اند. همچنین استفاده از غذاهای با کیفیت بهتر که هم قابلیت هضم و جذب بیشتری داشته باشند و از پروتیین حیوانی کمتری استفاده شده باشد و نیز بهبود روش های پرورش و بهبود کیفیت محیط پرورش در اولویت راهبردهای توسعه آبزی پروری قرار دارد.

نام محصول

ماهی کپور

کد آیسیک (ISIC)  ماهی کپور 15121312 می باشد و واحد سنجش آن تن است.

کد تعرفه ماهی کپور 03019390 و 03019390 می باشد و واحد سنجش آن تن است.

تولید

میزان پرورش ماهیان گرمابی بر اساس اطلاعات مندرج در سایت سازمان شیلات کشور از سال 1391 تا 1395 به شرح جدول زیر می باشد:

صادرات

با توجه به بررسی های صورت گرفته و آمار سایت اتاق بازرگانی تهران میزان صادرات ماهی کپور از کشور از سال 1393 تا 1397 به شرح جدول زیر می باشد:

مطالعات فنی

بهترین روش برای پرورش ماهیان گرمابی، پرورش چند گونه اي است. چون دراین روش از تمامی سطوح غذایی موجود در استخر استفاده می شود و هیچ کدام از سطوح غذایی داخل استخر بلا استفاده نمی ماند علاوه بر آن در پرورش چند گونه ای ماهیان اثرات متقابل مثبت تغذیه ای بر روی یکدیگر می گذرانند. در پرورش ماهیان گرمابی بر خلاف پرورش ماهیان سردآبی ،پرورش تک گونه ای متداول نبوده و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست همچنین پرورش به صورت دوگونه ای نیز متداول نیست و در شرایط خاص منطقه ای توصیه می شود زیرا این روش پرورش چند گونه ای دارد در هر صورت در شرایط خاص منطقه ای که ماهیان به صورت دو گونه ای پرورش داده می شوند . باید ترکیب گونه ها به صورتی باشد که با یکدیگر رقابت غذایی نداشته باشند .به همین علت پرورش ماهی کپورنقره ای با آمور، پرورش ماهی آمور با سر گنده می تواند صورت بگیرد.

  • سیستم پرورش متراکم : در این روش تراکم بسیار بالا است و پرورش در استخرهای سیمانی و با استفاده از غذای دستی و به روش تک گونه ای (کپور معمولی) انجام میشود.
  • سیستم پرورشی نیمه متراکم : متداولترین روش پرورش کپور ماهیان در جهان است.معمولا به صورت چند گونه ای انجام میشود و تغذیه ماهیها از تولیدات طبیعی استخر (که با کود دهی مناسب افزایش پیدا میکند) و علوفه و دانه های غلات انجام میشود.
  • سیستم پرورش گسترده : بسته به شرایط مختلف محیطی تا 1500 قطعه ماهی در هکتار رها سازی می شود. این روش معمولا در حوضچه های ذخیره آب کشاورزی و یا آبگیرهای محصور انجام میگیرد و نیازی به استخر سازی نیست.
  • سیستم پرورش تک گونه ای : بیشتر برای کپور ماهیان استفاده میشود .در این حالت معمولا کپور به تنهائی پرورش می یابد و برای تغذیه آن بر غذای دستی تکیه بیشتری میشود.
  • سیستم پرورش چند گونه ای : در این روش چند گونه ماهی به طور توام در یک استخر ریخته میشوند و از همه غذای موجود در آب از قبیل :پلانکتون های گیاهی و جانوری،کرمها،حشرات و… استفاده میشود.چهار گونه ماهی از خانواده کپور ماهیان عبارتند از : کپور معمولی،کپور علف خوار(آمور)،کپور نقره ای(فیتوفاگ) و کپور سر گنده. در این سیستم معمولا توصیه میشود 35 درصد کپور معمولی،15 درصد کپور علفخوار،40 درصد کپور نقره ای و 10 درصد کپور سر گنده در استخر رها سازی شود.
  • سیستم پرورش توام : ماهی با اردک،برنج و میگو
  • سیستم پرورشی تک جنسی : فقط یک جنس نر یا ماده پرورش داده میشود .در مورد کپور معمولی و تیلاپیا کاربرد فراوانی دارد.

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top