skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
گزارش توجیهی کشاورزی طرح تکمیل واحد مرغ تخم گذار با نرم افزار کامفار Comfar

گزارش توجیهی کشاورزی طرح تکمیل واحد مرغ تخم گذار با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

پرورش طیور شغلی است سودآور، ولی میزان سود آن نسبتا پایین می باشد. تنها با مدیریت برتر بعلاوه تکنولوژی برتر با توجه به توان بالقوه مدیریتی، کارشناسی و تخصصی توليد کنندگان درصنعت طيور، ایجاد زمينه برای مدرنيزه کردن فرآیند توليد، رونق دادن به فعاليت های بازرگانی داخلی و خارجی، و افزایش دانش و اطلاعات توليدکنندگان این صنعت کاملا مورد توجه قرار گرفت. کشور با داشتن قریب به ١٣ ميليون واحد دامی و در بخش طيور با توليد قریب به ٨۶٢ ميليون جوجه یکروزه ، در واحدهای تخم گذار با ظرفيت بيش از ٧٠ ميليون قطعه جوجه توان توليد بيش از 9.5 ميليون تن انواع مواد پروتئينی و لبنی را فراهم کرده است. و از نظرتوليد گوشت مرغ و تخم مرغ مقام چهاردهم در جهان ، رتبه ششم در آسيا و رتبه دوم درخاورميانه است. به گونه ای که ميانگين توليد ساليانه گوشت مرغ بالغ بریک ميليون و ۵۶۵ هزارتن و تخم مرغ ٧3٠ هزار تن می باشد. صنعت مرغداری یک سرمایه ملی است. که پس از نفت رتبه دوم کسب وکار وسرمایه گذاری در کشور است. اشتغال قریب به 4.5 ميليون نفر به صورت مستقيم و غير مستقيم درچرخه توليد درصنعت دام و طيورکشور و حجم سرمایه گذاری های انجام شده بيانگر اهميت و نقش صنعت دام و طيور در اقتصاد ملی و استقلال اقتصادی کشوراست. افزایش توليد سرانه باتوجه به رشد دو برابری جمعيت کشور و قطع وابستگی درکليه توليدات دام و طيور را در نيل به خودکفائی و استقلال اقتصادی می توان برشمرد. تولید تخم‌مرغ در جهان طی حدود چهار دهه از 5/19 میلیون تن به 63 میلیون تن رسیده یعنی رشدی معادل 323 درصد داشته است. در همین مدت ایران رشدی معادل 1341 درصد (چهار برابر رشد جهانی) را تجربه کرده است. بنابراین می‌توان اینگونه تفسیر کرد که ایران در این بخش از تولید در مقایسه با متوسط رشد جهانی نه تنها عقب نمانده بلکه سرعت بسیار مطلوبی را داشته است و امکان تولید بیشتر از این میزان (به شرط فراهم بودن تقاضا در داخل و برای صادرات ) نیز میسر است. براساس آخرین آمار منتشر شده توسط FAO، میزان تولید تخم‌مرغ در جهان طی سال 2007 به حدود 63 میلیون تن رسیده و در سطح دنیا طی 4 دهه جابجایی زیادی در رتبه‌بندی میزان تولید تخم‌مرغ در بین کشورها اتفاق اتفاده است. بعضی از کشورها مثل چین با تولید 1.5 میلیون تن در سال 1970 در رتبه چهارم جهان جای داشته‌اند که در سال 2007 با تولید 25 میلیون تن و با سهم 40 درصد از کل تولید دنیا به رتبه اول در تولید تخم‌مرغ رسیده‌اند و در مقابل کشوری مثل آلمان با کاهش تولید از رتبه پنجم در سال 1970 به رتبه دوازدهم در سال 2007 رسیده است. جمهوری اسلامی ایران با تولید 53 هزار تن در سال 1970 در رتبه 31 جای داشته که در سال 2007 با تولید 711 هزار تن به رتبه سیزده جدول تولید تخم‌مرغ رسیده است.

نام محصول

تخم مرغ

کد آیسیک (ISIC)  تخم مرغ 0122512327 می باشد و واحد سنجش آن تن است.

کد تعرفه جهت واردات و صادرات تخم مرغ 04070010 می باشد و واحد سنجش آن تن است.

تولید

نمودار زیر  مقدار تولید تخم مرغ مرغان صنعتی و سایر ماکیان را ظرف 10 سال گذشته (بین سال های 1386 تا 1395) نشان می دهد.

مصرف

مصرف سرانه تخم مرغ در ایران در سال های 57-1356 با جمعیت حدود 36 میلیون نفر، حدود 3 کیلوگرم در سال بود. بعد از انقلاب اسلامی، تولید و مصرف تخم مرغ رو به افزایش گذارد، بطوریکه امروز با جمعیت حدود 80 میلیون نفر، مصرف سرانه به بیش از 11 کیلوگرم رسیده است. این مقدار مصرف سرانه تقریباً برابر متوسط مصرف سرانه جهان است.

مطالعات فنی

مرغ های تخمگذار از منشا مرغ های لگهورن هستند. امروزه هیبریدهای تجارتی متعددی که در جهان مطرح است از همین منشا می باشند و مشهورترین آن ها عبارتند از های لاین هایسکس، بایکوک شیوز بوونز که ممکن است هر یک از هیبریدها سفید و یا قهوه ای باشند. از خصوصیات کلی این مرغ ها در مقایسه با مرغ های گوشتی می توان به وزن سبک و استعداد تولید تخم مرغ زیاد در طول دوره تولید اشاره کرد. معمولا مرغ های تخمگذار دارای بدنی کشیده و گردنی باریک و بلند، پاهای ظریف، تاج و ریش قرمز فاصله سه انگشتی میان دو استخوان در ناحیه کلوآک بوده و قادرند در یک دوره تولید بیش از 250 عدد تخم مرغ تولید نمایند. طول دوره پرورش مرغ تخمگذار و رشد جوجه های تخمگذار 20 هفته ( حدودا 5 ماه) است. پس از آن، دوره تولید مرغ های حاصله شروع می شود. پس از گذشت 12-13 ماه تولید در سن 18 ماهگی در صورت اقتصادی بودن (قیمت مناسب با تخم مرغ) تولکه برده شده و در صورت عدم بازار مناسب، گله حذف می شود.

دوره پرورش مرغ تخمگذار

دوره پرورش مرغ تخمگذار از یک روزگی تا 3 ماهگی را پرورش پولت می گویند و نیمچه تخمگذار ( پولت ) را که حدودا 100-90 روزه شد به سالنهای تولید که دارای قفسی های مرغ تخمگذار است، منتقل می کنند. امروزه در پرورش نیمچه های تخمگذار نسبت به دهه قبل تغییراتی به وجود آمده و برنامه های پرورش دگرگون شده است. در گذشته، برخی کارشناسان عقیده داشتند که باید زمان بلوغ جنسی را در نیمچه های تخمگذار به تاخیر انداخت تا پیشرفتی در اندازه تخم مرغ حاصل شود ولی امروزه این نظریه اعتبار چندانی ندارد. در مقایسه با تولید مرغ ها در ده پیش، در حال حاضر حداقل دو هفته زودتر به سطع 50 درصد خود می رسند. همچنین دستیابی به حداکثر تولید دو تا سه هفته زودتر میسر بوده و تا سن 72 هفتگی حداقل 10 تخم مرغ بیشتر تولید می شود. در طی چند سال گذشته نه تنها میزان تخم مرغ افزایش یافته، بلکه تخم مرغ ها نیز بزرگتر شده اند. همچنین در مقابل تولید هر واحد از وزن تخم مرغ، خوراک کمتری مورد نیاز می باشد.

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top