skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
طرح امکان سنجی گسترش کارگاه خیاطی و ایجاد اشتغال با نرم افزار کامفار Comfar

طرح امکان سنجی گسترش کارگاه خیاطی و ایجاد اشتغال با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

مانتو به عنوان پوشش ايراني زنان، بخش بزرگي از توليدات پوشاك را به خود اختصاص داده است. از آنجا كه غير از بخش كوچكي از توليد كنندگان تركيه رقيب ديگري براي توليد اين محصول وجود ندارد اين كالا در ميان بازاريان محصولي پرسود ارزيابي مي شود. زيرا انحصار در توليد آن كنترل قيمت و تأمين منافع صنفي را تا حد زيادي مقدور كرده است.

اگرچه كشورهاي دست اندركار توليد و صادرات پوشاك مانند چين توانستند بازار توليد چادر و پارچه هاي چادري را به عنوان پوشش مشترك برخي كشورهاي اسلامي به دست گيرند اما مانتو از آنجا كه خاص زنان ايران محسوب مي شود تا به حال از اين گزند در امان مانده است. با اين حال مشاهده قيمت هاي كاذب مانتو در ميدان هفت تير، بازار صفويه، بازار قائم و ديگر راسته هاي مانتوفروشي، نشانگر محدودشدن امتياز اين انحصار به نفع فروشندگان و توليد كنندگان است. مانتوهايي كه با تغيير فصل و مد و سليقه تينيجر ها يا همان جوانان، ديگر كارآيي خود را از دست مي دهند براي خريدي تازه گاهي ارقام نجومي مي طلبند. پارچه هاي لنين، پوپلين خشك، پوپلين نرم، گاواردين فقط بهانه اي براي افزايش قيمت ها هستند. اين روزها مدل و نوع دوخت اين تن پوش ها به همراه سرقفلي مغازه و مكان آن مهمترين عوامل تعيين كننده قيمت در اين بازار ارزيابي مي شوند.

 با گذر از فصل زمستان نيز جمع شدن پالتو و باراني هاي چيني رونق بيشتري به فروش مانتوها مي دهد. اگرچه در مورد مانتوهاي زمستاني نيز مشتري هاي اين بازار دلخوشي از قيمت ها نداشتند.

معرفی محصول

مانتو (از فرانسوی  manteaux) یا روپوش لباس گشادی است که روی لباس‌های دیگر پوشیده می‌شود. امروزه مانتو در ایران، کارکردهای اداری، فرهنگی، مذهبی و حتی سیاسی دارد.

کاربردها و موارد مصرف محصولات طرح

در ایران، مانتو به عنوان نوعی حجاب اسلامی برای زنان استفاده می‌شود. همچنین از گذشته‌های دور، در مدارس دخترانه مانتو به عنوان لباس متحدالشکل دانش‌آموزان به کار می‌رفته و امروزه نیز به کار می‌رود. استفاده از انواع مانتو، در محل‌ها و مناسبت‌های گوناگون مرسوم است. در تهران بانوان شاغل در ادارات دولتی، مانتو متفاوتی نسبت به زنانی که کارفرمای خصوصی دارند به تن می‌کنند. همچنین مانتوی میهمانی ممکن است با مانتو روزانه متفاوت باشد.

انواع مانتو و پارچه مانتویی

هر نوع مانتویی برای محیط و شرایطی خاص تهیه می شود. برای مثال مانتویی که مناسب مجلس عروسی است با مانتوی مخصوص دانشگاه یا محیط اداری، در نوع پارچه، طرح و دوخت آن متفاوت است. از این رو مانتوها با توجه به نوع مصرف به انواع اصلی زیر تقسیم می شوند:

– ساده

– اسپرت

– مجلسی

– یونیفرم اداری

– بهاره، تابستانی، پاییزه، زمستانی

– دانشجویی

با توجه به مدل مانتو، نوع دوخت، پارچه، یقه، طرح پارچه، کاربرد، کشور سازنده، نام برند، رنگ، چاپ پشت مانتو، عدد سال و حتی نام بازیگران، به بعضی از مانتو ها القابی اختصاص یافته است:

مانتو خفاشی، فیس بوک، سنتی، هنری، جلو باز و بسته، نخی، ٢٠١۶، ۲۰۱۷، عبایی، نوشته دار، شیشه ای، بارداری، سمر، ثانی، ویکی، ونیسا، ورزشی، طرح کاشی، لالوند، رسمی، راه راه، ظریفی، اریکا، انگلیسی، روزنامه ای، لی، ترک، گلدار، پشمی، بلوچ، ترمه،کیمونو، فرانسوی – یقه ارشال ایستاده یا گرد و غیره.

  عرضه

تولید

براساس آمار سایت وزارت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر تعداد 287 واحد صنعتی تولید مانتو در کشور فعال می باشند که با ظرفیت بیش از 4 میلیون مانتو در سال در حال فعالیت و تولید می باشند. طبق این آمار میزان ظرفیت تولید در سال های آینده به شرح زیر می باشد.

واردات

طبق بررسی های صورت گرفته و آمار اداره گمرک ایران میزان واردات از سال 90 تا 95 به شرح نمودار زیر است:

تقاضا

مصرف

طبق بررسی های صورت گرفته و آمار سایت روچی مجموع مصرف کالاهای نساجی و پوشاک کشور در در سال 1393 در حدود 300 هزار تن بوده است که در سال 96 به میزان 510 هزار تن رسیده است.

صادرات

 طبق بررسی های صورت گرفته و آمار اداره گمرک ایران میزان صادرات از سال 90  تا 96 به شرح نمودار زیر است:

مطالعات فنی

تولیدی پوشاک و لوازم مورد نیاز

یک تولیدی پوشاک به نسبت نوع و گستردگی تولیدات، دارای ماشین آلات و لوازم مورد نیازش می باشد. لوازم و ماشین آلات یک تولیدی روی عناصر زیادی از جمله سرعت کار، هزینه ها و کیفیت تاثیر گذار است. مسلما لباس های یک تولیدی پوشاک با ماشین آلات پیشرفته کیفیت بیشتری نسبت به تولیدی های کوچک دارد و سرعت کار در این تولیدی ها به مراتب بالاتر از تولیدی هایی است که دارای لوازم ساده می باشد. 

ماشین آلات و دستگاه ها

قیچی برقی، میز برش، اتوی کارگاهی، راسته دوز، میان دوز، دکمه و مادگی، زیگزال یا سردوز، قیچی وسط کاران، اتو یا بخار، نوار دوز، پس دوز، چاپ پرسی ، پانچ دکمه

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top