skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
طرح توجیهی احداث احداث واحد تولید و بسته بندی آرد گندم با نرم افزار کامفار Comfar

طرح توجیهی احداث احداث واحد تولید و بسته بندی آرد گندم با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

معرفی محصول

الف- آردگندم

آرد ماده پودر مانندی است که از دانه غلات و یا سایر مواد نشاسته ای مانند سیب زمینی، ذرت و…بدست می آید. دراینجا مقصود آرد گندم می باشد که توده ای است باذرات بسیار ریز که از آسیاب و غربال کردن دانه گندم حاصل می شود. آرددبسته به نوع فرآوری ودرجه استخراج ،کیفیت وکاربرد آن دارای انواع مختلفی مانند آرد سفید،کامل،جوانه گندم ،نول،ستاره،سبوس گرفته و…تقسیم بندی می کنند.دراین طرح در فاز اول قرار است آرد کامل جهت بیماران دیابتی تولید گردد.

ب- سبوس گندم

  سبوس گندم مخلوطی است از لایه های مختلف پوسته و قسمتهای جوانه و لایه آلرون دانه گندم كه در اثر عملیات آسیابانی به عنوان سبوس جدا شده و كمیت و كیفیت آن بستگی به نوع گندم مصرفی و فرآیند كلی كارخانه آرد سازی دارد. سبوس گندم به عنوان یك فیبر نامحلول حاوی مواد مغذی زیادی است كه با ورود به آرد میتواند ارزش غذایی نان مصرفی را به شرط رعایت اصول لازم در فرآیند پخت ارتقاء دهد. مقدار سبوس آرد كه تابعی از درصد درجه استخراج آرد میباشد، عاملی مهم در تعیین ویژگیهای كیفی آرد مورد مصرف انواع نان است. همچنین سبوس گندم به سبب فراوانی تولید و دارا بودن میزان نسبی پروتئین بالا و سایر املاح به ویژه فسفر در تغذیه دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار میگیرد.

کاربردمحصولات

غلات به عنوان یکی از گروه های مهم موادعذایی به عنوان تامین کننده گروه زیادی محصولات تولیدی طرح با توجه به خواص و نقش مهم تغذیه ای جایگاه ویژه ای در سبد کالای خانوارها به صورت روزانه دارد. تعدای از آنها به صورت مستقیم مصرف شده و برخی از آنها در تهیه مواد غذایی دیگر کاربرد دارند.مهمترین کاربرد آرد گندم در صنایع نانوایی جهت تهیه نان و کلوچه می باشد. همچنین درقنادیها،رشته بریها،واحدهای تولید نشاسته،گلوکزوگلوتن،ماکارونی ،بیسکوئیت ،گزوسوهان وشکلات،چسب سازی،الکل سازی ،سوسیس وکالباس ،سس های غذایی و…به عنوان ماده اولیه ویا کمکی بصورت گسترده مورد استفاده قرارمی گیرد.

ازپروتئنها،کربوهیدراته ،ویتامینها ،موادمعدنی،فیبرغذایی نقش مهمی درتغذیه روزانه و تامین انرژی انسان دارند و مصرف آنها جهت همه گروههای سنی برای سلامتی وپ یشگیری کننده از بیماریها لازم و ضروری می باشد.کارشناسان تغذیه و بهداشت مصرف حداقل 320 گرم نان در روز را برای انسان توصیه می نمایند.مصرف سرانه نان درایران 117 کیلوگرم و در اتحادیه اروپا 50،آلمان80،روسیه 100و آمریکا کمتر از 50 کیلوگرم در سال می باشد. با توجه به تعداد رو به افزایش بیماران دیابتی در کشور و نیاز تغذیه ای آنها و نقش نان در سبد غذایی روزانه آنها این آرد مصرف زیادی در تولید نان رژیمی موردنیاز آنها دارد.

سبوس تولیدی نیزبه عنوان فیبرغذایی درتغذیه وپیشگیری ودرمان برخی از بیماریها و مهمتر از همه خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد. سبوس گندم به عنوان منبع غنی از املاح و ویتامینها علاوه بر افزایش ارزش غذایی محصولات آردی، در تهیه خوراك دام نیز نقشی مهم دارد. لذا در صورت مطابقت كمیت و كیفیت آن با استانداردهای مربوطه در تأمین طیف گستردهای از نیازهای تغذیه ای تأثیرگذار خواهد بود. از این رو فرهنگسازی در راستای مصرف بهینه آن ضروری به نظر میرسد.

مطالعات فنی

روش تولید آرد

مراحل  وتکنولوژی تولید آرد از گندم شامل مراحل ذیل می باشد:

1- ذخیره سازی گندم

از آنجا که گندم در یک مقطع خاص از سال تولید و در یک دوره یکساله به مصرف می رسد، لازم است که انبار های مناسبی برای نگهداری آن تازمان فرآوری وجود داشته باشد.ابتدا ازمحموله گندم ها ی ورودی به کارخانه برای تعیین کیفیت، با استفاده از بمبو نمونه برداری شده و بعد از تایید کیفیت توسط آزمایشگاه کنترل کیفیت کارخانه، توزین وتخلیه  میگردد.

گندم ها برروی بخش دریافت که به صورت توری فلزی با منافذ درشت هستند و بر روی زمین قرار دارند ریخته می شوند و با عبور از توری و آهن گیر و الکهایی با منافذ درشت ناخالصیهای درشت و فلزات آن جدا می گردد. گندم بوجاری مقدماتی شده توسط نقاله و الواتور به سیلوها برده شده و ضمن قرص گذاری ذخیره می شود. در طول مدت نگهداری درجه حرارت ، رطوبت ، آفات و… کنترل و در صورت لزوم هوادهی و جابجایی گندم در سیلوها انجام می شود. پس ازعملیات تحویل و ذخیره سازی گندم در سیلوها در زمان مصرف توسط نوار نقاله گندم به سالن تولید آرد هدایت می گردد.

2- بو جاری و تمیز کردن نا خالصی های گندم

در سالن تولید مراحل بوجاری شامل: آهن گیر، الکهای سپراتور، شن گیر، کانالهای هوا، نخ گیر، تریور، پوست گیر،نم زنی می باشد.

3- جدا کردن ناخالصی ها

4- مشروط کردن گندم 

5- فرآیند آسیاب کردن گندم

6- بسته بندی 

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top