skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
طرح توجیهی ساخت و بهره برداری از شناور باری فایبر گلاس 400 تن با نرم افزار کامفار Comfar

طرح توجیهی ساخت و بهره برداری از شناور باری فایبر گلاس 400 تن با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

صنعت حمل و نقل دریایی

صنعت حمل و نقل دریایی به دلیل قابلیت حمل سریع و ارزان محمولات سنگین، مورد توجه تمام کارفرمایان و کارشناسان اقتصادی میباشد. در حال حاضر 80 در صد جابجایی کالا در دنیا از طریق حمل دریایی میباشد. همجنین 90 درصد از کالاهای وارداتی به کشور از طریق دریا و به صورت عمده از بنادر جنوبی کشور تامین میشود. متاسفانه وجود انحصار دولتی برای یک دوره زمانی نسبتا طولانی باعث گردیده تا بخش خصوصی در حمل و نقل دریایی سرمایه گزاری نکند و در این خصوص قابل توجهی مشاهده میشود. رشد روز افزون حجم کالاهای وارداتی و صادراتی کشور و نیز رشد میزان کالاهایی که از کشور ترانزیت میشود نیاز ایران را به افزایش ناوگان کشتی های تجاری بیشتر مینماید.اگر چه هنوز آمار دقیقی از سوی مراجع رسمی ارائه نشده است اما بنا به اظهار نظر افراد با سابقه و با اطلاع در صنعت دریایی بیش از هفتاد در صد شناورهای خدماتی مورد نیاز ایران هم اکنون از شرکت های خارجی تامین میشود که موجب خروج مقادیر زیادی ارز از کشور میشود. از سوی دیگر اکثر کشور های ایرانی دارای عمر بیش از بیست و پنج سال میباشد و در سال های آینده به دلیل آنکه موسسات بین المللی کلاس و رده بندی و نیز شرکت های بیمه اینگونه شناور ها را بیمه نخواهد کرد، خود به خود از رده خارج شده و نیاز کشور به شناور قظعا بیش از امروز خواهد گردید. خوشبختانه در سالهای اخیر، دولت با درک ضرورتهای موجود در بخش صنعت دریایی،  اجازه فعالیت به بخش خصوصی را داده است و فعالیت خود را محدود به قسمت بالادستی این صنعت کرده است.بنابراین بخش خصوصی در محدوده شناورهای خدماتی امکان خدمات را دارا میباشد. بررسی و تحلیل اقتصادی حفظ ناوگان خدماتی، تدارکاتی دریایی کشور با عنایت به دولت و واگزاری خدمات در بخش بندی و شناور های خدماتی به شخص خصوصی خلا نسبی ایجاد شده است این کمبود بنا به دلایل زیر نیازمند تدقیق میباشد.

1-  در هر دو بخش پایانه های نفتی و تجاری، عدم سرمایه گزاری مناسب در طول سالیان گذشته باعث شده تا سن شناور ها و تجهیزات بالا رفته و تجهیزات و شناور جدید نیز به میزان کافی تامین نشده است.

2- غرق شدن، به یغما رفتن به گل نشستن و بلا استفاده ماندن بسیاری از شناورها در طول جنگ تعداد شناورهای فعال را بسیار کاهش داده است و مطالب اخیر از عوامل مهم در عدم توسعه این بخش صنایع دریایی بوده است.

3- عدم حضور بخش خصوصی به دلیل گرانمایه بودن سرمایه گزاری در این بخش و انحصار دولتی به مدت طولانی، توجه گروه اندکی را به این موضوع جلب کرده است. به همین دلیل بسیاری از خدمات فعلی، علی الخصوص در بخش نفت و گاز و پتروشیمی توسط شناورهای خارجی و یا پرچم خارجی صورت میپذیرد.

ارائه خدمات دریایی نقش مهمی در حفظ شریان حیاتی و تغذیه عملیات بخش های استراتژیک و اقتصادی کشور داشته و پویایی آن تاثیر مستقیم در شکوفایی اقتصادی کشور دارد. بدون استثناء دولتهای که ناوگان تجاری، خدماتی دارند، صرفنظر از آنکه این ناوگان دولتی یا خصوصی باشد، به نحوی از انحاء سعی در یاری رساندن و تقویت صنایع دریایی خود دارند و هدف از این کمک ها، افزایش منافع بازرگانی و سیاسی این دولتهاست و همواره توسعه ناوگان (اعم از دریایی و خدماتی) در کشورهای بزرگ از منظر تجارت بین المللی مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از کشورهای جهان در حال حاضر رشد اقتصادی ناوگان تجاری و خدماتی خود را تعقیب میکنند.

مطالعات فنی

شناور فایبرگلاس

شناور ها که در آبهای جنوبی به «لنج» معروف هستند از چوب یا فایبرگلاس و برخی از فلز ساخته میشوندکاربرد آنها صیادی و تجاری است نوع صیادی سماک یا سماچ نامیده میشود. در ایران لنج ها در کرانه های خلیج فارس بسیار یافت میشوند و لنج سازی یکی از صنایع بومی مردمان خلیج فارس است. لنج گونه ای از کشتی کوچک یا قایق بزرگ باری و مسافری است که در خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند دیده میشود.لنج ها بر پایه قایق های بادبانی رایج در خلیج فارس ساخته میشود با این تفاوت که به جای بادبان با موتور حرکت میکند. موتور بنزینی یا دیزل برای پیشراندن لنج ها به کار رفت و امروز بیشتر لنج ها موتور دیزلی دارند. نیروی محرکه ی نوع موتوری آن دیزل است که دارای قدرتی تا 100 اسب بخار است. شناور های چوبی یا فایبرگلاس،شناور هایی هستند که برای تجارت، ماهیگیری یا تفریحی استفاده میشوند. لنجها از اجزا مختلفی ساخته میشوند که از پیوستن آنها به یکدیگر ساختمان لنج به وجود میاید.هر یک از این اجزا با محسابات دقیق و ظرفیت خاصی طراحی میشوند که در حفظ سلامت آن اهمیت خاصی دارند.

مهمترین اجزا لنج ها به شرح زیر هستند:

برد: قسمتی از بدنه لنج گفته میشود که در امتداد مصاب تا آبخور در دو طرف لنج است.

مصاب: به زه یا لبه لنج میگویند که در طرفین حکم سپری دارد که هنگام پهلوگیری به بدنه آسیب نرساند.

برمیل: چوبی برای استحکام و افزایش مقاومت در مقابل ضربه و روی میل نصب میگردد.

میل: همان سپر در جلو و عقب لنج است که از وارد آمدن ضربه جلوگیری میکند.

بندیره:چوب بلند و گردی است که در پشت لنج برای نصب پرچم و چراغ استفاده میشود.

بیس: یا کیل و یا تیر حمال چوب یکپارچه و درازی است ک کا ساختمان لنج روی آن بنا میشود و جنس آن از چوبهای جنگلی محکم است.

پروانه: یا پنکه برای به حرکت در آوردن لنج است.

تخته دراب: تخته ای 2 تکه به عرض 80 سانت و طول تقریبی 10 متر که هنگام بارگیری آن ها را روی دیواره لنج نصب میکنند تا هم بار بیشتر حمل نمایند و هم از ترشحات آب دریا روی کالاها جلوگیری شود.

تخته ثانی: تخته هایی در طرفین لنج که روی مالچ بطرف بالا قرار میگیرند.

مالچ: تخته ای که روی بیس نصب میشود.

تخته ثالث: تخته هایی در طرفین لنج روی تخته ثانی و به طرف بالا روی شلمانها نصب میشوند.

شلمان: یا شلمون دنده های تخته ای یا ستون های بغل لنج که به صورت هلالی با زاویه های باز از سینه تا تفر لنج روی ستون های بیس قرار میگیرند.

تفر: به قسمت عقبی لنج میگویند.

تلباس: حصیری به عرض 1 متر و طول 20 متر که روی تخته دراب میجسبانند تا درهنگام هوای نا مساعد مانع نفوذ آب دریا به داخل لنج گردد.

تیغه سکان: در تفر پشت پروانه برای تغییر جهت به راست و چپ استفاده میشود.

جالی: به انبار لنج میگویند.و

 چاویه: میله های بلند که به کمک مهره هایی بیس را به عطفه متصل میسازد.

عطفه: چوبهایی برای اتصال شلمانها به بیس

چفتو: تخته ای روی بیس با سطحی گود برای جمع شدن آب جَمعه

جمعه: آب هایی که از بیرون در اطراف موتور در خن لنج جمع میشوند( با تلمبه دستی یا برقیان را به بیرون هدایت میکنند.

خن: سطح صاف ته لنج به عنوان انبار استفاده میشود.

حیاب: قسمت قوسی شکل طرفین تفر لنج بالای پرئانه

خادم دکل:چوب محکم برای استحکام دکل که بطور عمودی روی بیس نصب میشود(عبد هم میگویند

دکل: تیر چوبی عمودی وسط لنج که در گذشته بادبان از آن می آویختند. یکی از وظایفش حفظ تعادل است.

عالیه: قسمت برجسته و قوسی شکل  جلوی لنح در طرفین میل سینه را گویند.

عمار: ظناب و بند

دَبوسَه: اتاقکی در عقب برای نگهداری مواد غذایی

دوران: در بالای آبخور ( از خط آب تا پایین شناور یعنی قسمت زیرآبی ) در دو طرف لنج که در این قسمت لنج حالت گرد و شکم دار شده است.

دولاب: به چرخ سکان گویند.

دوسه: چوبی چهن و بلند که یکسر آن را روی بدنه و سر دیگر به ساح وصل است و برای تردد استفاده میشود.

دهل: همان شکم لنج یا برآمدگی بالای آبخور در وسط.

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top