skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
طرح توجیهی کارخانه تولید دارو

طرح توجیهی کارخانه تولید دارو

طرح توجیهی کارخانه تولید دارو

طرح توجیهی کارخانه تولید دارو از جمله پروژه هایی می باشد که شرکت بامداد قرن دانش در سال های گذشته انجام داده است. شرکت درمان یاب دارو از جمله شرکت های بسیار معتبر ایرانی می باشد که در زمینه واردات و تولید دارو فعالیت می نماید. این شرکت در سال 1398 پروژه احداث یک کارخانه جهت تولید انواع دارو را استارت زد. این کارخانه در قطعه زمینی به مساحت حدود یک هکتار در شهرک صنعتی بهارستان کرج در حال احداث می باشد.

شرکت بامداد قرن دانش مورد تأیید بانک ملی ایران و کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی می باشد. این شرکت بمنظور تهیه گزارش توجیهی انتخاب گردید. کارشناسان ما با همکاری تیم بسیار متخصص و قوی شرکت درمان یاب دارو ابعاد فنی و مالی طرح را برنامه ریزی نمودند. بانک ملی ایران بعنوان تأمین کننده وام انتخاب شده بود و مذاکرات در حال انجام بود. با حضور شرکت ما و تهیه طرح توجیهی کارخانه تولید دارو، خوشبختانه در سال 1399 وام درخواستی مصوب گردید.

گزارش توجیهی با استفاده از نرم افزار کامفار COMFAR تهیه و به بانک ملی ایران ارائه و دفاع گردید.

 

شرکت درمان یاب دارو

شرکت بامداد قرن دانش با تیم مدیریتی شرکت درمان یاب دارو ارتباط مناسبی دارد. شرکت درمان یاب دارو در سال 1382 با هدف عرضه محصولات با بالاترین کیفیت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی پایه گذاری شد تا بهترین محصولات را در اختیار ایرانیان قرار دهد. موضوع فعالیت شرکت  واردات و تولید دارو و مکمل های دارویی و تجهیزات پزشکی می باشد تعداد کارکنان درمان یاب دارو ، در حال حاضر 271 نفر است که در بخشهای مختلف مشغول به کار هستند .این شرکت در زمینه واردات، در واردات داروهای برند و ژنریک و تجهیزات پزشکی فعالیت می نماید و با دارا بودن نمایندگی شرکت معتبر اروپایی، بالغ بر 211 محصول از این شرکت ها را به کشور وارد می نماید.

گواهی حسن انجام کار از درمان یاب دارو

به جهت همکاری بسیار خوب کارشناسان بامداد قرن دانش، درمان یاب دارو گواهی حسن انجام کار در خصوص تهیه طرح توجیهی تولید دارو را به این شرکت ارائه نمود

مطالعات بازار

در داخل کشور شرکت های تولید دارو وجود دارند و از سالهای دور دارای فعالیت می باشند. از نقطه نظر دارو کشور شرکت های بسیار خوبی در حال تولید می باشند. اما تنوع و حجم مصرف انواع دارو ها، ورود به زمینه احداث کارخانه تولید دارو را یک سرمایه گذاری جذاب از دیدگاه بازار نشان می دهد. جمعیت بالای کشور انواع و اقسام نیازهای دارویی دارد. برخی از آنها از طریق داخل و بخشی نیز از طریق واردات تأمین می شود. حمایت از تولید داخل و راه اندازی کارخانه تولید دارو به قطع کامل واردات کمک به سزایی می نماید. رشد صادرات انواع دارو از کشور نیز بر مطلوبیت سرمایه گذاری در این طرح ها دلالت می نماید. کشورهای اطراف ما به داروهای تولیدی ایران نیاز دارند و خواهند داشت. از دیدگاه مطالعات بازار طرح توجیهی کارخانه تولید دارو توجیه پذیر می باشد.

هزینه های ثابت سرمایه گذاری طرح CAPEX

کل هزینه های ثابت سرمایه گذاری طرح در حدود 160 میلیارد تومان برآورد گردید. بخشی از ماشین آلات و دستگاه ها وارداتی و بخشی نیز از شرکت های داخلی تأمین می گردید. از این رقم حدود 40 میلیارد تومان برای محوطه سازی و ساختمان سازی می باشد. در حدود 100 میلیارد تومان نیز جهت تأمین ماشین آلات و دستگاه ها هزینه می گردد. بخشی اصلی ساختمان کارخانه تولید دارو Clean Room می باشد. قرارداد ساخت Clean Room با شرکت های داخلی منعقد گردید.

برای تأمین ماشین آلات و دستگاه ها از شرکت های خارجی Proforma پروفرما اخذ گردید. ارزش پروفرما و اصالت و ماهیت فروشنده می بایستی به تأیید شرکت های مربوط برسد. شرکت های بازرسی تأیید کننده پروفرما از بانک مرکزی مجوز تأیید ارزش و اصالت پروفرما را دارند. تجهیزات تولید دارو دارای دانش فنی بالایی می باشند.

برای هزینه های سرمایه گذاری داخلی نیز می بایستی پیش فاکتورهای مقایسه ای بدست می آمد. کلیه اسناد و مدارک تکمیلی برای تأیید هزینه های سرمایه گذاری ثابت تهیه و به تأیید شرکت های مربوط و کارشناسان بانک رسید.

 

هزینه های عملیاتی OPEX

بخش اصلی هزینه های تولید در کارخانه تولید دارو مربوط به مواد اولیه مصرفی می باشد. برای تولید دارو یک ماده اولیه اصلی وجود دارد که بخش اصلی تولید را شامل می شود. و یک بخش پرکننده ها Excipients و یا همان مواد افزودنی می باشد. هزینه اصلی مربوط به مواد اولیه اصلی دارویی خواهد بود. هزینه های عملیاتی طرح در حدود 70 میلیارد تومان برآورد می شود که 50 میلیارد تومان آن مربوط به مواد اولیه مصرفی است. لذا نتایج مالی و اقتصادی طرح به شدت وابسته به مواد اولیه می باشد.

نوسان در قیمت مواد اولیه مصرفی دارو شاخص های مالی آن را تحت تأثیر قرار می دهد. از جمله ریسک های سرمایه گذاری تأمین مواد اولیه می باشد. هرچقدر که مواد اولیه مصرفی در داخل کشور تأمین شود ریسک سرمایه گذاری کاهش خواهد یافت. لذا سرمایه گذاری در بخش تولید مواد اولیه کارخانجات دارو جذاب و توجیه پذیر به نظر می رسد. درصورتی که کسب دانش فنی تولید مواد اولیه امکان پذیر باشد، پیشنهاد می شود وارد این بخش از تولید شوید.

 

درآمد طرح توجیهی کارخانه تولید دارو Revenue

در طرح توجیهی کارخانه تولید دارو که برای شرکت درمان یاب دارو تدوین گردید تولید حدود 50 نوع محصول پیشنهاد شد. مدیران متخصص این شرکت در نظر داشتند 50 نوع محصول که عمدتا وارداتی می باشند را در داخل کشور تولید نمایند. چنین پروژه هایی که وابستگی به سایر کشورها را کاهش می دهد بسیار مورد حمایت بانک ها می باشد. البته سرمایه گذاری در بخش های بالادست جهت تأمین مواد اولیه نیز مورد حمایت است. تولید این حجم از محصول که تنوع بسیار بالایی دارد طرح را توجیه پذیر نموده است.

طرح امکانسنجی کارخانه تولید دارو نشان داد که احداث چنین کارخانه هایی از ملزومات سرمایه گذاری در کشور می باشد.

درآمد سالیانه در طرح توجیهی کارخانه تولید دارو حدود 300 میلیارد تومان برآورد گردد. یک سرمایه گذاری بسیار جذاب.

 

شاخص های مالی طرح

نرخ بازده داخلی Internal Rate of Return IRR برای طرح توجیهی کارخانه تولید دارو در حدود 35% برآورد گردید. نرخ بازده IRR طرح مطلوب می باشد. این مسئله با توجه به بازار مطلوب دارو در کشور شرایط توجیه پذیری طرح توجیهی کارخانه تولید دارو را بهتر می نمایاند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top