skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
طرح توجیهی کشاورزی احداث واحد پرواربندی شتر مرغ 200 رأسی با نرم افزار کامفار Comfar

طرح توجیهی کشاورزی احداث واحد پرواربندی شتر مرغ 200 رأسی با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار
شتر مرغ که نام علمی آن Struthio camelus است، نوعی پرنده بی‌پرواز بومی آفریقا و نوشخوارکننده از راسته سینه ‌پهنان Struthioniformes است. شترمرغ بزرگترین پرنده زنده دنیاست و تخم آن نیز از هر پرنده زنده دیگری بزرگتر است (البته فیل‌مرغهای ماداگاسکاری و موآهای نیوزیلندی که به تازگی منقرض شده‌اند بزرگتر بودند و تخم‌های بزرگتری هم داشتند). شترمرغ ظاهر منحصربه‌فردی دارد که آن را از پرندگان دیگر متمایز می‌کند. آنها با گردن و پاهای بلند خود قادرند با سرعت حدود ۷۰ کیلومتر بر ساعت بدوند که بالاترین سرعت زمینی در میان تمام پرنده‌هاست. غذای اصلی شترمرغ گیاهان است اما از بی‌مهرگان هم تغذیه می‌کنند. آنها به صورت گروهی و در گروه‌های پنج تا پنجاه نفری گذران زندگی می‌کنند و در هنگام خطر یا برای پنهان شدن روی زمین دراز کشیده یا فرار می‌کنند اما اگر در گوشه‌ای گیر افتاده و را فراری نداشته باشند با پاهای قدرتمند خود به دشمن حمله می‌کنند.
شترمرغ‌ها اهلی هم شده‌اند و در برخی نقاط دنیا پرورش داده می‌شوند. پرهای آنها کاربرد زینتی دارد و در پوشاک هم استفاده می‌شود. پوست آنها برای تولید چرم استفاده شده و گوشتشان نیز در بازار عرضه می‌شود. شترمرغ نر پرهای سیاهی دارد و انتهای پرها و بال‌های آن سفید است ولی پرهای شترمرغ ماده قهوه‌ای رنگ است. سر و گردن شترمرغ بدون پر و طاس است. این پرنده اغلب بصورت گروهی در بین گله‌های پستانداران علفخوار همچون گورخر و گاومیش و کل یال‌دار به سر می‌برد.

نام محصول
شتر مرغ
تولید
در سال 1397 ایران پس از آفریقای جنوبی دومین کشور تولید کننده شترمرغ در جهان است. به گزارش خبرگزاری فارس و سخنان مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در کشور سالانه 6 الی 7 هزار قطعه مولد شترمرغ و 110 هزار قطعه شترمرغ پرواری در مزارع مختلف تولید می‌شود که سالانه سه هزار تن گوشت قرمز در کشور از این طریق تولید می‌شود. همچنین به دلیل اینکه در کشور کمبود گوشت وجود دارد، پرورش شترمرغ می‌تواند زمینه بسیار مناسبی برای افزایش تولید گوشت و رسیدن به خودکفایی باشد و بر اساس چشم‌انداز 1400 قرار است، میزان تولید کشور به 200 هزار قطعه برسد.

مصرف

به گزارش خبرگزاری ایسنا، طبق صحبت های معاون پژوهشی دانشکده جغرافیای دانشگاه سیستان و بلوچستان سرانه مصرف گوشت شترمرغ در ایران در سال 1393 فقط 50 گرم بوده است.

صادرات

 با توجه به آمار سایت اتاق بازرگانی تهران میزان صادرات شتر مرغ از سال 1391 تا 1396 از کشور بر اساس کیلوگرم در سال به شرح جداول زیر می باشد:


مطالعات فنی
روشهای پرورش
‏گزینه های مختلفی برای پرورش شترمرغ وجود دارد.
1. چرخه کامل( ‏Full Cycle‏)
2. پرورش مولدها
3. تجهیزات جوجه کشی
4. پروار بندی جوجه ها
5. گروه های منطقه ای
ماشین آلات و دستگاه ها
تجهیزات مورد نیاز برای پرورش شتر مرغ به شرح زیر می باشند:
1- آسیاب میکسر
2- سم پاش موتوری
3- بخاری هیتر
4- باسکول
5- دانخوری سطلی
6- آبخوری سطلی
اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

This Post Has 2 Comments
    1. سلام روز شما بخیر
      هزینه تهیه طرح توجیهی بستگی به میزان سرمایه گذاری طرحتون داره.
      اگر تعداد رأس پرورش شترمرغ رو اعلام بفرمایید برآوردی از رقم سرمایه گذاری و حق الزحمه رو می تونم خدمتتون اعلام کنم.
      بااحترام
      صفری
      09125856401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top