skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
طرح توسعه کارخانه تولید فرآورده های غذایی برپایه کنجد با نرم افزار کامفار Comfar

طرح توسعه کارخانه تولید فرآورده های غذایی برپایه کنجد با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

محصولات تولیدی طرح عمدتا بر پایه کنجد است که شامل موارد زیر می باشند.

  1. فرکاری کنجد
  2. ارده
  3. حلوا
  4. روغن
  5. شیره
  6. حلوای متفاوت

از فراورده های کنجد، ارده و روغن ارده کنجد است. از مهمترین فواید ارده کنجد انرژی زایی، افزایش سطح چربی خوب خون و تقویت حافظه کودکان است. دانه کنجد یکی از مغذی ترین دانه های روغنی است. کشت کنجد در ایران بیشتر در خوزستان، بلوچستان، یزد و اصفهان انجام می گیرد و قسمت های مورد استفاده این گیاه عبارتند از میوه یا همان دانه کنجد.

علاوه بر دانه کنجد که ارزش غذایی و دارویی فراوانی دارد، فراورده های حاصل از آن مانند روغن کنجد و ارده نیز سرشار از ارزش های غذایی و دارویی می باشند. در ایران نیز بیش از ۹۰ درصد دانه های کنجد، برای گرفتن روغن و تهیه ارده، حلوا ارده و روغن ارده و مقدار محدودی نیز به شکل دانه و به طور مستقیم مصرف میشود.

فواید ارده کنجد

طبیعت ارده کنجد گرم و تر بوده و برای اصلاح طبع افراد سرد مزاج بسیار مفید است. خاصیت اصلی ارده کنجد، انرژی زا بودن آنهاست و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می شوند.از فواید ارده کنجد، کاهش کلسترول بد خون است.ارده منبع بسیار خوبی برای تامین کلسیم بدن است. به دلیل تحرک بالای کودکان، مصرف ارده و حلوا ارده در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آنها، باعث تقویت حافظه شان هم می شود.

مطالعات فنی

تهیه ارده

ارده، به کنجد خمیر شده گفته می شود. برای تهیه ارده، ابتدا دانه های کنجد را پس از جمع آوری، خیس می کنند تا پوسته سیاه یا قهوه ای رنگ و نازک آن به راحتی جدا شود. سپس دانه های سفید رنگ و پوست کنده کنجد را با آسیاب له می کنند و خمیر نسبتا شلی به دست می آورند که به این خمیر، ارده می گویند.

تهیه روغن ارده

روغن ارده که گاهی به روغن کنجد ارده نیز معروف است از ارده استخراج می شود. روغن ارده به وسیله حرارت دادن و سرخ کردن کنجد یا به عبارتی بو دادن کنجد و سپس آسیاب نمودن آن تولید می شود. لذا می توان نتیجه گرفت روغنی که از ارده به دست می آید، روغن کنجد بو داده می باشد، درحالیکه روغن پرس سرد کنجد، مستقیما از کنجد خام بدست می آید. روغن کنجد پرس سرد با استفاده از وارد کردن فشار به دانه های کنجد بدست می آید و استخراج آن از دانه روغن صرفا یک روش مکانیکی است و هیچ گونه فراوری یا افزودنی به دانه کنجد اعمال نمی شود.

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top