skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
طرح پرورش گاو شیری 100 راسی با نرم افزار کامفار Comfar

طرح پرورش گاو شیری 100 راسی با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

محصولات تولیدی طرح شیر و همچنین گاو زنده می باشد. لذا در ادامه جهت بررسی مطالعات بازار طرح به بررسی بازار عرضه و تقاضای شیر و همچنین بازار مصرف گوشت قرمز پرداخته شده است. شير بهترين غذاي طبيعي و يكي از مهمترين توليدات حيواني براي مصرف انسان مي باشد. اين ماده پر ارزش به دليل داشتن دو جزء اصلي خود يعني پروتئين و كلسيم در تغذيه انسان جايگاه ارزشمندي دارد. پروتئينهاي شير بسادگي هضم مي شوند و تقريباً با هزينه اندكي تهيه مي شوند. يك ليتر شير در روز تمام نيازهاي پروتئيني اطفال زير 6 سال و بيش از 60 درصد نيازهاي پروتئيني كودكان در حال رشد ( از 6 تا 14 سال) را تأمين مي كند.همچنين براي افراد 14 تا 20 سال تقريباً نيمي از نيازهاي پروتئيني روزانه تأمين مي شود. مصرف مداوم شير در تأمين مقدار كافي كلسيم براي جلوگيري از پوكي استخوان در دوران پيري بسيار مؤثر  مي باشد. مصرف يك ليتر شير با داشتن در حدود 15/1 گرم كلسيم، نياز كلسيمي افراد در سنين مختلف را تا حدود زيادي برطرف مي كند. علاوه بر اين دو، ماده شير در تأمين نيازهاي پروتئيني افراد نيز نقش بسزايي دارد. بخش اعظم(حدود 91 درصد) شير توليدي در جهان از گاو حاصل مي شود، هر چند در برخي از كشورها گوسفند، بز و گاو ميش توليد كننده هاي عمده شير بحساب مي آيند. بايد به اين نكته اشاره كرد كه همواره تقاضاي بازار براي شير با كيفيت بالا است، علاوه بر اين تركيبات آن نيز بايد متناسب با نياز مصرف كننده باشد.

صنعت شير براساس توانايي پستانداران مبني بر توليد شير به مقدار بيش از حد نياز تغذيه نوزادانشان بنا شده است.بخش اعظم (حدود 91 درصد)شير توليدي در جهان از گاو حاصل مي شود. اهميت تأمين غذا براي بشر هرچه بيشتر به اهميت صنعت شير افزايد. پايه گذاري صنعت شير در هر كشوري به سه عامل اصلي بستگي دارد:

 – بازار مناسب براي شير و فرآورده هاي آن

–  وسايل ونيروهاي انساني ماهر براي جمع آوري،عمل آوري و توزيع شير

– تأمين مداوم شير با كيفيت مطلوب چيزي است كه توليد كنندگان شيربايد آن را مورد توجه قرار دهند.

در حال حاضر، حدود یک میلیون و 600 هزار واحد دامداری زیر نظر اتحادیه ی دامداران ایران مشغول به فعالیت هستند که وظیفه تأمین گوشت و شیر کشور را به عهده دارند. بر اساس آمارهای اعلام شده توسط وزارت کشاورزی، در حال حاضر 3 میلیون نفر در امور دامپروری کشور در قالب واحدهای صنعتی، سنتی، دامی کوچک و بزرگ و عشایری فعالیت دارند که ارزش سرمایه ی آنان در زیربخش دام و طیور بیش از 209 هزار میلیارد ریال است. تولید شیر و گرفتن گوساله هدف نهایی و بازدهی یک گاوداری شیری است و گاوی که آبستن شود و یا تولید پائینی دارد نگهداریش اقتصادی نیست. محصول اصلی تولیدی طرح شیر می باشد و در کنار آن فروش گاوهای نر و همچنین فروش گاوهای ماده ای که بازدهی مناسب ندارند نیز از جمله محصولات طرح می باشد. گاو شیری ماده را بخاطر شیردهی زیاد جهت تولید فراورده‌های لبنی پرورش می‌دهند. در مقابل بعضی گاوها گاو گوشتی هستند و این نوع گاو را برای استفاده از گوشت آن پرورش می‌دهند. هزاران سال است که گاو، جزیی از زندگی کشاورزی انسان به شمار می‌آید. نزدیک به شش هزار سال پیش از میلاد مسیح، بشر شیوه زندگی خود را تغییر داده و به اهلی کردن حیوانات پرداخت. چگونگی اهلی شدن گاو چندان مشخص نیست؛ اما با استناد به کتیبه ای که در یکی از معابد عراق به دست آمده، حدود چهار هزار و 500 سال پیش از میلاد مسیح، شخصی در حال دوشیدن شیر از گاو نشان داده شده است. گاوداری در ایران در صورت موفقیت جزو شغل‌های پرسود قرار می‌گیرد. گاوداری واقعاً شغل لذت بخشی است. این شغل سود در سود است، ضرر ندارد و تماماً برکت است. تولید روزانه شیر در گاوداری به طور میانگین 25 تا 20 کیلوگیرم از هر گاو است. هر گاو با توجه به نژادش شیردهی متفاوتی دارد. شیر زود به فروش می رسد. بستنی فروشی ها، لبنیاتی ها و فروشگاه ها مشتریان دائم شما هستند.

نام محصول

گوشت و شیر گاو

تولید

بر اساس اطلاعات برگرفته شده از وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید شیر از سال 80 تا 93 به شرح زیر است: 

مصرف

بر اساس اطلاعات برگرفته شده از وزارت جهاد کشاورزی میزان مصرف شیر و ماست در کشور از سال 1371 تا 1395 به شرح زیر است:

مطالعات فنی

گاوها علاقه خاصي به استفاده از علوفه هاي تازه و آب دار دارند كه در صورت در دسترس و ارزان بودن در تغذيه آن را به كار می برند.

  • تركيبات مواد مغذي اقلام خوراكي، متنوع و متغيير است.
  • آب سالم و گوارا به صورت دائمي در اختيار گاوها قرار می دهند.
  • شرايط محيطي مناسبي به خصوص در فصول تابستان و زمستان براي گاوها فراهم می نمایند.
  • هر گونه تغييري در جيره ي غذايي را به تدريج به انجام می رسانند.
  • از جيره هاي مخلوط استفاده می شود. (كنسانتره – علوفه)
  • ضمن خشبي بودن علوفه ي مصرفي، قطعه هاي خرد شده علوفه نیز ريز هستند.
  • تدابير لازم جهت به حد اقل رسانيدن تلفات خوراك را به عمل آورده می شود.
  • جهت اطمينان از ميزان كافي خوراك مصرفي در جيره، حد اطمينان مد نظر گرفته می شود.

ضمن اختصاص دادن كارگران دلسوز و وظيفه شناس جهت رسيدگي به تغذيه گاوها، كارگران اين بخش به دفعات عوض نمیشوند. تغذيه از مواد بودار را غالبا ۵/۰ تا ۲ ساعت بعد از شير دوشي به انجام می رسانند. علوفه را به مدت طولاني ذخيره ننموده و در موقع مصرف از عدم وجود كپك و قارچ زدگي و اجسام خارجي مطمئن خواهند شد. براي مقابله با عوارض مصرف جسم خارجي احتمالي مگنت يا آهن ربا به حيوان خورانده می شود. برنامه ي مبارزه با انگل ها به خصوص انگلهاي دستگاه گوارش با جديت پي گيري می شود. در موقع استفاده از جيره هاي حاوي ذرات ريز يا آردي به منظور بازده بهتر خوراك مصرفي و جلوگيري از ضايعات تنفسي از مواد خيس كننده و چسباننده نظير چربي يا ملاس استفاده می شود.

دوره شیردهی گاوها

سه مرحله دوران شیردهی

۱- اوایل شیردهی ( ۱۰۰ روز اول )

۲- اواسط شیردهی ( ۱۰۰ تا ۲۰۰ روز)

۳- اواخر شیردهی ( ۲۰۰ تا ۳۰۵ روز)

مراحل شیردهی گاو بعد از زایمان با تولید آغوز شروع شده، با ترشح شیر ادامه می یابد تا اینکه در هفته­ های ۶-۸ به اوج خود می­ رسد. بعد از رسیدن به اوج تولید، از میزان تولید شیر به تدریج کاسته شده و در یک شیردهی استاندارد در ۳۰۵ روز بعد از زایمان گاو باید خشک شود. رسیدن به اوج تولید شیر در گاوهای پرتولید طولانی­تر از گاوهای کم تولید است و به همین صورت دیرتر کاهش می­یابد. یکی از صفات مهم در تولید شیر، بالا بودن تداوم شیردهی است. به کاهش تدریجی تولید شیر پس از رسیدن به اوج شیردهی تداوم شیردهی گفته می­شود. هر چقدر اوج تولید شیر بالاتر و کاهش تولید شیردر گاو دیرتر انجام شود، تداوم شیردهی بیشتر و گاو پرشیرتر خواهد بود.

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top