skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
طرح گلخانه هیدروپونیک تولید گوجه گیلاسی با نرم افزار کامفار Comfar

طرح گلخانه هیدروپونیک تولید گوجه گیلاسی با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

محصول تولیدی طرح گوجه گیلاسی می باشد که جهت افزایش بهره وری و استفاده مناسب از مواد اولیه و آب و خاک از روش گلخانه های هیدروپونیک استفاده خواهد شد. هیدروپونیک از دو واژه یونانی Hydros به معنی آب و Ponos به معنی جاي دادن مشتق شده است و بطور خلاصه مفهوم قرارگرفتن چيزي درآب می باشد.ایران به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و محدودیت های منابع آبی از جمله کشور های است که نیازمند به تجدید نظر اساسی در ساختار نظام کشت بوده و در این راستا توسعه کشت گلخانه ای می تواند به عنوان یک راهکار مناسب مطرح باشد که هم اکنون مورد توجه قرار گرفته است.

کشت گیاهان در گلخانه به آب و زمین کمتری احتیاج دارد، اما کار بیشتری می طلبد و می توان با آموزش دادن نیروی کار ماهر از فضای کم گلخانه چندین برابر فضای آزاد )عملکرد گیاه در سیستم هیدروپونیک 4 تا 10 برابر کشت خاکی می باشد( محصول برداشت کرد، زیرا در محیط گلخانه کاشت و برداشت در تمام طول سال امکان پذیر بوده و در فصولی از سال که محصولات در فضای آزاد قابل کشت نیستند این امکان را فضای گلخانه به وجود می آورد که گیاهان در غیر فصل خود پرورش یافته و محصولات گلخانه با کیفیت بهتر نسبت به کشت در زمین باز تولید و به بازار عرضه شود.

مطالعات فنی

روش تولید در گلخانه های هیدروپونیک متفاوت از گلخانه های سنتی می باشد و از روش های مختلفی در کشت محصولات استفاده می گردد که در ادامه به انواع روش های کشت هیدروپونیک پرداخته می شود.

کشت آبی یا مایع: ریشه گیاه به‌طور مداوم در محلول غذایی قرار دارد و گیاه از قسمت طوقه ( حدفاصل ریشه و ساقه ) بیرون از مایع است و با پلاستیک و مقوا و … بالا نگه‌داشته شده است . کشت درون لوله هم نوعی از کشت مایع است.

کشت در ماسه: ریشه گیاهان در داخل مواد جامدی که دارای قطر کوچک‌تر از 3 میلی‌متر باشند قرار دارد و این مواد مانند پلاستیک و پشم سنگ و یا هر ماده دیگری که آلی نباشد ممکن است.

کشت در سنگریزه: ریشه گیاهان در موادی که قطری بیشتر از 3 میلی‌متر دارند قرارگرفته مثل سنگ خارا و گدازه آتش‌فشانی و بازالت و هر ماده غیر آلی دیگر.

در این روش آبیاری به دو صورت آبیاری لوله‌ای (زیرزمینی) که مواد غذایی در مخزنی بوده و به بستر رشد گیاه پمپ می‌شود و آبیاری سطحی که محلول غذایی رقیق در سطح محیط رشد توسط لوله سوراخ‌داری پخش می‌شود (کود مایع به آب مصرفی گیاه در هنگام آبیاری اضافه‌شده است)

کشت در هوا: در این روش ریشه گیاهان در محیطی قرارگرفته که به‌وسیله قطراتی آب که حاوی مواد غذایی لازم است اشباع‌شده است . این روش به تجهیزات پیشرفته نیاز دارد.

کشت در ورمی کولیت: ریشه گیاه در ورمی کولیت که با موادی معدنی مخلوط شده است قرار دارد.

کشت در پشم سنگ: ریشه گیاه در داخل پشم سنگ و مواد معدنی که خصوصیاتی شبیه به پشم سنگ دارند قرار می‌گیرد.
 کشت آبی: این کشت بیشتر برای گیاهان زینتی به کار می‌رود.

کشت در پلاستیک: ریشه در داخل کیسه‌های پلاستیکی قرار داشته و مواد اطراف ریشه هم شامل کمپوست یا پیت یا خاک‌اره و … می‌باشد .

به‌طورکلی کشت بدون خاک از دو سیستم پیروی می‌کند:

  • سیستم باز: محلول غذایی مجدد استفاده‌نشده مثل کشت در پشم سنگ و کشت کیسه‌ای و کشت در سنگریزه
  • سیستم بسته: محلول غذایی مجدد مورداستفاده قرار می‌گیرد و به‌عبارت‌دیگر محلول در یک چرخه قرار دارد و به آن فقط مواد غذایی که کاهش می‌یابند و آب اضافه می‌شود.

این روش کشت بدون خاک یک سری مزایا نسبت به دیگر روش‌های متداول کشت گیاهان دارد که در زیر بیان می‌شوند:

  • چون محلول غذایی مایع است به‌راحتی می‌توان آن را کنترل کرد و تنها مواد غذایی که کاهش‌یافته است را به محلول اضافه کرد درحالی‌که در خاک این کار غیرممکن است ( هزینه زیادی دارد ).
  • گیاهان را می‌توان در مناطقی پرورش داد که در حالت عادی رشد نمی‌کنند
  • مصرف آب در این روش به‌طور فراوان کاهش می‌یابد و این‌یک مزیت برای نواحی خشک است.
     در این روش ضدعفونی کردن محیط رشد بسیار شده و کم‌هزینه است درحالی‌که ضدعفونی کردن خاگ گران‌قیمت و غیرممکن است . پس در این روش آلودگی‌های ریشه بسیار کم دیده می‌شود.
  • در این روش می‌توان از آب‌های شور هم استفاده کرد.
  • در این روش محصول بسیار بیشتر و کیفیت عالی داشته چون مواد غذایی به‌راحتی در اختیار گیاه قرار داشته است پس در حقیقت کیفیت و کمیت محصول در واحد سطح افزایش چشمگیری دارد.
  • در این روش از حجم ریشه‌ها به‌شدت کاسته می‌شود و بزرگ شدن ریشه‌ها در حد میکروسکوپی است و چون ریشه‌ها نسبت به کشت خاکی کم شده کمتر هم دچار بیماری می‌شوند.

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

This Post Has 2 Comments
  1. با عرض سلام
    بنده ۲۰هکتار زمین دارم میخوام درخت صنوبر بکارم
    چطوری میتونم طرح توجیهی طرح رو تهیه کنم

    1. باسلام و احترام
      ما شرکت مشاور عضو کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی هستیم و از بانک مجوز داریم که طرح هایی مثل طرح شما رو انجام بدیم.
      درخصوص طرح های کشاورزی هم از نظام مهندسی کشاور مجوزات لازم رو اخذ کردیم. لذا لطفا اطلاعات طرح رو در واتس آپ یا تلگرام ارسال بفرمایید تا کار رو براتون شروع کنیم.
      با سپاس
      صفری- 09125856401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top