skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
گزارش توجیهی توسعه بسته بندی خرما و تولید ارده با نرم افزار کامفار Comfar

گزارش توجیهی توسعه بسته بندی خرما و تولید ارده با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

درخت خرما یا نحل از یکی از مقدس ترین و قدیمی ترین درختان میوه شناخته شده برای انسان است. به گونه ای که نام این 42 بار در قرآن مجید تکرار شده است و مسلمانان آن را از میوه های بهشتی می دانند. در دیانت مسیح برگ خرما سمبل و نشانه شهادت و روح شهدایی است که در راه دیانت حضرت مسیح جان باخته اند. یک ضرب المثل عربی هم می گوید: «خواص درخت خرما به اندازه روزهای سال است.

پیدایش درخت خرما در جهان دوران دوم زمین شناسی آغاز شده؛ اما زمان پی بردن انسان به ارزش غذائی خرما  و کاشت درخت آن به شش هزار سال پیش از میلادی می رسد. مبداء اصلی این گیاه بدرستی مشخص نیست. بعضی از دانشمندان مبداء اصلی آن را در آسیا و کرانه های خلیج فارس و گروهی دیگر زیست گاه اصلی خرما را شمال آفریقا یا شبه قاره هند می دانند. بر اساس شواهد باستان شناسی قدمت کشت نخل خرما در ایران به بیش از شش هزار سال می رسد. در حال حاضر خرما در هر پنج قاره دنیا و در 34 کشور کشت و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

انواع خرما

بنابر خصوصیات هر نوع خرما، شرایط آب هوایی و تقاضای بازار در هر مرحله انواع مختلفی دارد.

  • خرمای خشک: به خرما رسیده ای گفته می شود که رطوبت ان کمتر از 18 در صد باشد.
  • خرمای نیمه خشک: به خرمای رسیده ای گفته می شود که رطوبت ان از18تا20 در صد باشد.
  • خرمای نرم: به خرمای رسیده ای گفته می شود که رطوبت آن از 20 تا23 درصد باشد.
  • رطب: به خرمای طعم رسیده و پر شهدی گفته می شود که رطوبت آن از23تا38 درصد باشد

نام محصول

پروفيل ازupvc  و درب وپنجره ازupvc

کد آیسیک (ISIC)  بسته بندی خرما ، 7495412367 می باشد که واحد سنجش آن تن است.

کد آیسیک (ISIC) ارده ، 1543412444 می باشد که واحد سنجش آن تن می باشد.

کد آیسیک (ISIC) شیره خرما  ، 1513512426 می باشد که واحد سنجش آن تن می باشد.

بازارهای هدف

بازارهای هدف خرمای بدون هسته: اروپا (انگلستان، آلمان، هلند و سوئد)، استرالیات، نیوزیلند، کانادا و کشورهای اروپای شرقی (لهستان و روسیه) و ایالات متحده آمریکا بازار های هدف خرما ی هسته دار: (نیمه خشک ، خشک) ملل اسلامی مانند اندونزی، مالزی، هندوستان، پاکستان و ممالک آسیا مرکزی، روسیه و اوکراین و تعدادی از کشورهای اروپای شمالی مانند سوئد نروژ و دانمارک.

مطالعات فنی

دستورالعمل بسته بندی

کشور ایران در حال حاضر از نظر تولید خرما جزو چهار کشور اول جهان است این در حالی است که از نظر ارزش صادراتی در رتبه پایینی در مقایسه با سایر کشورهای صادر کننده قرار دارد. عوامل متعددی باعث ضایعات خرما می شود که عموما این ضایعات ناشی از عدم وجود بسته بندی مناسب و عدم رعایت بهداشت در کارخانه ها موجود می باشد. با توجه به خصوصیات بارز محصول خرما از جهت تبدیل فرآوری آن همچنین قابلیتهای موجود صادراتی کشور ضروری است که همه بخش های تولیدی ، برداشت، فرآوری و صادرات با انجام عملیات صحیح و بهداشتی ، جداسازی، بسته بندی و…..برنامه ریزی و هماهنگی های لازم را جهت افزایش صادرات خرما داشته باشند. در این دستورالعمل بررسی کلی بر روی انواع خرما انجام گرفته و در نهایت سعی شده است  راه حلهای مناسب بسته بندی خرما به صورت بهداشتی و صنعتی به نحوی که ضایعات با این نوع بسته بندی به حداقل برسد ارائه گردد.

ماشین آلات فرآوری و بسته بندی خرما

در این بخش ها خرما ایتدا سورت شده و ناخالصی های آن گرفته میشود و سپس توسط نوار نقاله به قسمت اسکاتر که کار آن پراکنده کردن و یکنواخت سازی خرما است انتقال می یابد پس از پراکندگی و یکنواخت سازی وارد مرحله بعدی که جهت فراوری خرما از آن خمیر تهیه مینمایند میشود در این مرحله خرما های سورت شده و یکنواخت وارد دستگاه شده و با استفاده از مارد ون هایی که در دستگاه وجود داشته خرما ها را به صورت خمیر در می آورند که دو ماردون ها با چرخش بر خلاف جهت یکدیگر حرکت کرده و خرما ها در بین نها قرار میگیرند و بصورت خمیر در می آیند در انتهای این بخش دستگاه هسته گی قرار دارد که طرز کار این دستگاه بر اساس نیروی گریز از مرکز میباشد که هسته ها را از خمیر خرما جدا میکند.

ماشین های شستشو خرما

 در این قسمت خرما های ورودی پس از تخلیه ماشین هایی که خرما را از باغ ها به کارخانه می آورند وارد قسمت شستشو میشوند این قسمت حاوی کانوایر هایی میباشد که خرما ها بر روی آنها ریخته شده و از داخل آب عبور کرده و شستشو میگردند.  

پرس خرما

 این دستگاه ها جهت پرس خرما که به صورت هیدرولیکی انجام میگیرد استفاده میگردد بدین صورت که خرما در بین دو فک دستگاه قرار گرفته و دستگاه بوسیله نیرویی که با سیستم هیدرولیک خود ایجاد میکند فک ها را به حرکت رد آورده و خرماها را پرس مینماید.

ماشین های خشک کن

 این دستگاها همان طور که از  نامش پیداست جهت خشک کردن انواع خرما و همچنین سایر محصولات استفاده میگردد. خشک کن های کابینی مانند شکل دارای کابین هایی هستند که در درون آن سینی هایی به صورت طبقه ای تعبیه شده است محصول را بر روی این سینی ها قرار داده و توسط دمایی که در درون این کابین ها ایجاد میشود محصولات خشک میگردند برای تزریق دما به درون کابین از انرژی برق،  گاز و حتی در برخی از مو ا رد از گازوئیل هم استفاده میگردد.

ماشین های وکیوم

این ماشین آلات جهت و کیوم کردن محصولات مختلف از جمله خرما استفاده میگردد. طرز کار این دستگاها به این صورت است که ابتدا محصول بسته بندی شده را درون محفظه این دستگاه قرار میدهیم سپس  نازل هایی که جهت تزریق هوا به درون بسته  بر روی محفظه قرار دارند را به درون بسته وارد میکنیم و درب محفظه را میبندیم سپس دستگاه را روشن مینماییم در این قسمت هوای درون بسته توسط سیستم خلا ایجاد شده خارج میگردد و سپس درب بسته دوخت میخورد تا هوا وارد بسته نگردد.

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top