skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
گزارش توجیهی طرح احداث واحد پرورش جوجه گوشتی (مرغداری صنعتی) با نرم افزار کامفار Comfar

گزارش توجیهی طرح احداث واحد پرورش جوجه گوشتی (مرغداری صنعتی) با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

غذا و تغذیه از مهم ترین عوامل موثر بر زیست موجودات زنده هستند. این دو از پدیده هایی هستند که از بدو خلقت موجودات زنده تا آخرین لحظه زندگی با آنها همراهند. بنابراین سابقه ای برابر تاریخ تمدن بشر دارند. از انسانهای اولیه گرفته تا بشر امروزی بخش عمده ای از تلاش و فعالیت های فیزیکی و مغزی خود را صرف تدارک و تامین موادغذایی نموده ومی نمایند و نتیجه این تلاش همیشگی میلیاردها انسان در طول دوران زندگی خود مجموعه دانش فنی امروزی درباره غذا ،تغذیه و صنایع غذایی است. زمانی،بزرگترین مشکل انسان دسترسی به غذا از هر نوع و با هر کیفیتی بوده است و زمانی که شیوه صید، شکار و کشاورزی را فراگرفت و توانست غذای کافی و گاهی بیش از حد مورد نیاز تولید کند مرحله انتخاب و استفاده در غذای بهتر آغاز گردید و بشر توانست به کیفیت و کمیت غذای خود بپردازد، تا این مرحله ، منظور از کیفیت دسترسی به غذاهای خوشمزه تر ، خوش رنگ تر و دارای بافت مناسب تر بود. سرانجام در کشورهایی که مشکل کمیت و کیفیت را حل کرده اند مرحله جدید و تلقی تازه ای از غذا ارایه شده که عبارتند از پرداختن به ارزش حیاتی غذاها. چه ممکن است با کیفیت مطلوب برابر معیارهای شناخته شده در دسترس باشد اما نتواند سلامت کامل را برای مصرف کننده به ارمغان آورد. در این میان گوشت سفید که شامل گوشت ماهیان وطیور می باشد دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است، پروتئین ها و به خصوص گوشت امروزه بخش عمده ای از سبد غذایی خانوار است و در این میان گوشت مرغ نقش به سزایی دارد. امروزه گوشت مرغ با مصرف سرانه 26 کیلو‌گرم مهم‌ترین منبع تامین پروتئین برای ما ایرانیان محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، به‌طور متوسط هر ایرانی در هر سال 26 کیلو‌گرم مرغ مصرف می‌کند. در حالی که 15 سال پیش مصرف سرانه مرغ در ایران 17 کیلوگرم بود. یکی از دلایل اصلی این رشد مربوط به ارزش غذایی این گوشت است؛ یعنی در مقایسه با گوشت قرمز کلسترول و کالری کمتری دارد.

– دلیل دیگر، سلامت بهداشتی گوشت طیور است؛ یعنی طیور از لحاظ بهداشتی بسیار سالم هستند به‌طوری که تعداد بیماری مشترک میکروبی بین انسان و طیور بسیار محدود و قابل‌کنترل است و تقریبا هیچ بیماری انگلی، قارچی و ویروسی بین انسان و طیور مشترک نیست، در حالی که گاو، گوسفند و بز تعداد زیادی بیماری مشترک با انسان دارند.

– به علاوه، در مقایسه با ارزش غذایی، قیمت گوشت مرغ بسیار مقرون به‌صرفه است و هر گرم پروتئین تامین‌شده از گوشت مرغ تقریبا یک‌سوم پروتئین تامین‌شده از هر گرم گوشت قرمز هزینه دارد.

-از سوی دیگر، تولید گوشت قرمز به شدت به منابع طبیعی (مراتع و علوفه چراگاهی) وابسته است و امروزه با محدودیت‌های ایجاد شده در مراتع و تغییرات اقلیمی در تولید گوشت قرمز محدودیت داریم.

گوشت مرغ به‌عنوان یکی از مغذی‌ترین منابع پروتئین برای انسان همچنان می‌تواند جایگاه ممتازی در رفع نیاز پروتئینی انسان داشته باشد. هدف از اجرای طرح پرورش مرغ گوشتی وتولید گوشت مرغ می باشدکه از این طریق بتوان بخشی از گوشت مرغ مورد نیاز مردم منطقه را تامین نمود .

جوجه های گوشتی

جوجه گوشتی، سویه‌هایی از جوجه‌های مرغ و خروس می‌باشد که برای تولید گوشت، پرورش داده می‌شوند. جوجه‌های گوشتی یکی از فراوان‌ترین گونه‌های حیوانات اهلی می‌باشند و بیش‌ترین جمعیت را به نسبت جوجه‌های گونه‌های دیگر پرندگان دارند.

تهیه جوجه ها

پرورش دهنده باید زمان ورود جوجه ها را به سالن معین کرده وهفته ها قبل از آن هماهنگی لازم را با کارخانه جوجه کشی انجام دهد، بعضی از نژادها از توان بالقوه بالاتری نسبت به نژادهای دیگر برخوردارند ، بنابراین تهیه جوجه ها باید از نژادهای با خصوصیات برتر صورت گیرد ، جوجه های با کیفیت برتر هنگامی حاصل می شوند که گله مادر به طور دقیق مدیریت شده باشد و توجه کافی به عملیات جوجه کشی صورت گرفته شده باشد،بهتر است جوجه ها یک سن و از یک گله مادر تهیه گردند و در هنگام ورود به سالن پرورش باید تمیز و خشک باشند .

مطالعات فنی

روش تولید در مرغداری

امروزه واحدهای مرغداری بسیار بزرگی وجود دارد که از جنبه اقتصادی دارای اهمیت زیادی هستند در حال حاضر صنعت پرورش طیور به اندازه ای گسترش پیدا کرده که گاهی گله های طیور موجود در یک واحد به مرز یک میلیون قطعه می رسد سرعت صنعتی شدن پرورش طیور در نیمه قرن اخیر به حدی است که شاید در آینده نزدیک، دیگر مراکز کوچک تولیدی حتی در کشورهای در حال توسعه هم دیده نشود از سال ۱۹۳۰ تا به حال، تولید تخم مرغ سالیانه به ازای هر مرغ تقریبا دو برابر شده است. پرورش طیور در مدتها قبل بصورت مجتع های کوچکی انجام می شد که از نظر اقتصادی حائز اهمیت نبود و این مراکز تولیدی کوچک هنوز در بسیاری از کشورهای در حال توسعه وجود دارد امروزه واحدهای مرغداری بسیار بزرگی وجوددارد که از جنبه اقتصادی دارای اهمیت زیادی هستند در حال حاضر صنعت پرورش طیور به اندازه ای گسترش پیدا کرده که گاهی گله های طیور موجود در یک واحد به مرز یک میلیون قطعه می رسد سرعت صنعتی شدن پرورش طیور در نیمه قرن اخیر به حدی است که شاید در آینده نزدیک، دیگر مراکز کوچک تولیدی حتی در کشورهای در حال توسعه هم دیده نشود از سال ۱۹۳۰ تا به حال، تولید تخم مرغ سالیانه به ازای هر مرغ تقریبا دو برابر شده است. مرغهای امروزی نتیجه فعالیت و کوشش متخصصین ژنتیک با اصلاح نژاد، تغذیه و مدیریت هستند که اقتصادی بودن پرورش طیور راسبب شده اند. پیشرفتهای ژنتیکی برای صفاتی چون رشد و ضریب تبدیل غذایی درجوجه های گوشتی این امکان را فراهم آورده تا پرنده ها در دوره پرورشی کوتاهتر با وزن بیشتر به کشتارگاه فرستاده شوند وبه این ترتیب مدت دوره پرورش که در آن پرنده ها 2کیلوگرم وزن می گیرند از60 روز به 40 روز کاهش پیدا کرده است. باکوتاه ترشدن دوره پرورش ، 20 درصد رشد جوجه ها در هفته اول صورت می پذیرد که مهمترین زمان دوره پرورش می باشد ومدیریت صحیح در این دوره از اهمیت خاصی برخوردارگردیده که برای اجرای آن باید به فاکتورهای ذیل توجه نمود .

تهیه جوجه ها

پرورش دهنده باید زمان ورود جوجه ها را به سالن معین کرده وهفته ها قبل از آن هماهنگی لازم را با کارخانه جوجه کشی انجام دهد .

– بعضی از نژادها از توان بالقوه بالاتری نسبت به نژادهای دیگر برخوردارند ، بنابراین تهیه جوجه ها باید از نژادهای با خصوصیات برتر صورت گیرد .

– جوجه های با کیفیت برتر هنگامی حاصل می شوند که گله مادر به طور دقیق مدیریت شده باشد و توجه کافی به عملیات جوجه کشی صورت گرفته شده باشد.

– جوجه ها باید از گله مادر سالم تهیه شوند ، سلامت گله مادر مهمترین عامل برای تولید جوجه های گوشتی سالم و عاری از عوامل بیماریزا می باشد .

– عدم تامین نیازهای کامل غذایی گله مادر از نظر پروتئین ، اسیدآمینه، لیپید ، کربوهیدرات ، ویتامین ها و مواد معدنی و بالانس نبودن جیره غذایی سبب تولید جوجه های ضعیف می گردند .

– برخی از بیماریها و آلودگیها از طریق جوجه کشی انتشار می یابند ، بنابراین باید قبل از تهیه جوجه ها از رعایت کامل اصول بهداشتی ، ضدعفونی صحیح و قرنطینه در مراحل مختلف جوجه کشی اطمینان حاصل نمود .

– جوجه هایی که از گله مادر جوان یا مسن تهیه شده باشند نمی توانند عملکرد مناسبی جهت تولید داشته باشند .

– جوجه های تهیه شده باید عاری از عوامل بیماریزا باشند، زیرا هر گونه عفونت باکتریایی در جوجه های یکروزه برروی سلامت و عملکرد آنها در پایان دوره تاثیر منفی می گذارد و حتی باعث تلفات نیز خواهد شد، بنابراین پیش بینی ظهور کامل پتانسیل ژنتیکی در زمینه رشد و کارآیی فقط در شرایطی امکانپذیر است که گله عاری ازهر گونه عفونت باکتریایی باشد .

– بهتر است جوجه ها یک سن و از یک گله مادر تهیه گردند و در هنگام ورود به سالن پرورش باید تمیز و خشک باشند . کرک پرهای نرم تمام بدن پرنده را پوشانده و چشمها باید روشن و براق بوده ، بدن آنها بدشکل و زخم نباشد مخصوصا ناف باید کاملا بسته ، تمیز و خشک باشد و هیچگونه بقایای کیسه زرده و یا غشاهای جنینی در اطراف آن خشک نشده باشد . بدن جوجه ها هنگامیکه در دست لمس می شود توپر باشد ،ولی نباید این حالت ناشی از ادم باشد و همچنین استخوانها نباید در هنگام لمس جوجه بسیار برجسته باشند ودارای وزن و پراکندگی وزنی مناسبی باشند.

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top