skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
گزارش توجیهی افزایش سرمایه

گزارش توجیهی افزایش سرمایه

تهیه گزارش توجیهی افزایش سرمایه

افزایش سرمایه در شرکت ها به روش های مختلف و با اهداف گوناگون انجام می شود. گاهی بدون نیاز به واریز مبلغی از سوی سهامداران و صرفا از طریق مطالبات سهامداران و یا سود انباشته مندرج در صورت های مالی، این ارقام به سرمایه ثبتی شرکت اضافه شده و افزایش سرمایه انجام می شود. در این حالت مجموع کل داراییهای جاری و غیر جاری شرکت قبل و بعد از افزایش سرمایه ثابت می ماند و صرفا در سمت چپ ترازنامه ارقام در ردیف ها جابه جا می شوند. زمانی هم نیاز می باشد تا از محل آورده نقدی سهامداران یا اخذ تسهیلات مالی و در واقع تزریق نقدینگی به شرکت، افزایش سرمایه انجام شود. در این افزایش سرمایه مجموع کل داراییهای شرکت مندرج در سمت راست ترازنامه و همچنین کل بدهی ها و حقوق صاحبان سهام مندرج در سمت چپ ترازنامه، به یک میزان افزایش می یابند. در برخی حالت ها هم بخشی از افزایش سرمایه از محل مطالبات و سود انباشته و بخشی دیگر نیز از محل آورده نقدی و اخذ تسهیلات مالی انجام می شود.

هدف از افزایش سرمایه می تواند اصلاح ساختار مالی و یا بهبود نسبت های مالی به منظور افزایش اعتبار شرکت و یا تأمین مالی جهت اجرای یک پروژه سرمایه گذاری باشد.

در این خصوص نیاز می باشد تا بمنظور تصویب افزایش سرمایه و طی شدن مسیر قانونی آن، یک گزارش توجیهی افزایش سرمایه با نظارت هیئت مدیره تدوین و به مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام ارائه گردد. این گزارش توجیهی پس از تدوین می بایستی توسط حسابرس شرکت کنترل و بررسی و درصورت تأیید در مجمع عمومی فوق العاده ارائه می شود. رأی گیری در خصوص افزایش سرمایه در مجموع عمومی فوق العاده صاحبان سهام انجام می گیرد.

درصورتی که هدف از افزایش سرمایه تأمین مالی برای اجرای پروژه سرمایه گذاری باشد، علاوه بر گزارش توجیهی افزایش سرمایه نیاز به تهیه یک گزارشات توجیهی جداگانه برای پروژه نیز می باشد که بعنوان فایل پشتیبان گزارش توجیهی افزایش سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد. این گزارشات توجیهی Feasibility study یک گزارش مستقل می باشد که توجیه پذیری اجرای طرح را از جنبه های مختلف بازار، فنی و مالی مورد ارزیابی قرار می دهد و می بایستی به نحوی توجیه پذیر باشد که سهام داران را به اجرای آن ترغیب نماید.

پس از تصویب افزایش سرمایه و درصورتی که بخشی از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران باشد، هریک از سهام داران می بایستی به تناسب درصد سهم خود و در نظر گرفتن مبالغ پیش بینی شده بعنوان آورده نقدی سهامداران، رقم تعهد شده را به حساب شرکت واریز نماید. دراینصورت با افزایش تعداد سهام شرکت و درنتیجه افزایش تعداد سهام هریک از سهامداران (با حفظ درصد سهم هریک از سهام داران) سرمایه شرکت افزایش خواهد یافت.

در یک گزارش توجیهی افزایش سرمایه وضعیت جداول ترازنامه، سود (زیان)، جریانات نقدی، نسبت های مالی و سایر جداول و شاخص های مالی و حسابداری طرح برای سالهای آتی پس از افزایش سرمایه پیش بینی و ارائه می گردد. سرفصل های معمول تهیه گزارش توجیهی افزایش سرمایه شامل موارد زیر می باشد.

سرفصل های تهیه گزارش توجیهی افزایش سرمایه

گزارش هیأت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام

1- مشخصات شرکت

1-1- تاریخچه فعالیت شرکت

1-2- موضوع فعالیت شرکت

1-3- سهامداران

1-4- مشخصات اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل

1-5- مشخصات حسابرس و بازرس قانونی

1-6- سرمایه شرکت

2- نتایج حاصل از آخرین افزایش سرمایه

3-تشریح طرح افزایش سرمایه

3-1- هدف از افزایش سرمایه

3-2- جدول مخارج طرح

3-3- جدول منابع تأمین مالی طرح

3-4- سرمایه گذاری مورد نیاز و منابع تأمین آن

3-5- مبلغ افزایش سرمایه پیشنهادی و محل تأمین آن

3-6- مطالبات سهامداران

4- صورت وضعیت مالی

4-1- ترازنامه مقایسه ای

4-2- نسبت های مالی مقایسه ای

5- پیش بینی وضع آتی شرکت

5-1- ترازنامه (صورت وضعیت مالی) پیش بینی شده

5-2- صورت سود و زیان پیش بینی شده

5-3- پیش بینی نسبت های مالی شرکت

6- مفروضات پیش بینی ها

6-1- مفروضات سود و زیان و ترازنامه

6-1-1- فروش محصولات

6-1-2- بهای تمام شده کالای فروش رفته

6-1-2-1- ماده اولیه

6-1-2-2- دستمزد مستقیم مصرفی

6-1-2-3-  سربار ساخت

6-1-3- هزینه های فروش، اداری و عمومی

6-1-4- سایر اقلام عملیاتی

6-1-5- هزینه های مالی

7- ارزیابی طرح افزایش سرمایه

7-1- جریانات نقدی آتی

7-2-شاخص های مالی

8- ریسک های مرتبط

9- پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام

 

شرکت بامداد قرن دانش با بهره گیری از تیم کارشناسی کاملا حرفه ای آماده تهیه و ارائه انواع گزارش توجیهی افزایش سرمایه به شرکت های محترم می باشد. ضمن تماس با تیم بامداد قرن دانش، شما می توانید مشاوره های لازم برای اتخاذ رویه مناسب افزایش سرمایه به تناسب وضعیت حساب های مالی شرکت خودتون رو دریافت کنید. ما در کنار شما خواهیم بود تا گزارش توجیهی افزایش سرمایه شما رو بانهایت دقت و بکارگیری تخصص آماده کنیم و در مجامع شرکت از آن دفاع کنیم.

همچنین اگر افزایش سرمایه شما همراه با اجرای طرح های سرمایه گذاری باشد ارائه خدمات مشاوره کامل تری را از ما دریافت خواهید نمود. در کنار شما هستیم به ما تکیه کنید.

این شرکت کتاب آموزش کامفار COMFAR III Expert را تدوین نموده که مورد تأیید  کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی می باشد و هم اکنون در وب سایت رسمی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی بعنوان کتاب پیشنهادی آموزش کامفار قرار داده شده است. گزارشات توجیهی تهیه شده توسط این شرکت با استفاده از نرم افزار کامفار COMFAR III Expert تهیه می شود و شرکت های متقاضی افزایش سرمایه با مراجعه به نتایج مالی و اقتصادی حاصل از اجرای طرح شان در نرم افزار کامفار می توانند برای اجرا و یا عدم اجرا و یا بهینه سازی اجرای طرح های خود تصمیم گیری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top