skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
طرح توجیهی برای شهرداری

طرح توجیهی برای شهرداری

مشارکت عمومی خصوصی Public Private Partnership

شهرداری ها نهاهای خودگردانی می باشند که پروژه های مختلف سرمایه گذاری شهری را هدایت و رهبری می نمایند. در این خصوص تدوین طرح توجیهی برای شهرداری از جمله مواردی است که سرمایه گذاران شهری بدان توجه می نمایند. مشارکت عمومی خصوصی Public Private Partnership PPP حاصل مشارکت سرمایه گذاران با شهرداری ها می باشد. تعریف درست این همکاری بسیار اهمیت دارد و به رشد و تعالی شهر کمک شایانی می نماید. در مشارکت PPP می بایستی شرایط برای شهرداری و سرمایه گذار مطلوب باشد. شرکت بامداد قرن دانش با تجربه کسب شده خود در حال حاضر با شهرداری های شهرها و مناطق مختلف همکاری می نماید.

کارگاه آموزشی مشارکت عمومی خصوصی

در اسفندماه 1399 اولین کارگاه آموزشی آینده نگاری اقتصاد با محوریت سناریوی مشارکت عمومی خصوصی در جهان پیش رو برگزار گردید. شرکت بامداد قرن دانش در این کارگاه آموزشی حضوری فعال داشت. این کارگاه آموزشی با حضور مدیران ارشد شهرداری های سراسر کشور در مشهد مقدس برگزار گردید. از جمله موارد آموزشی این کارگاه تدوین طرح توجیهی برای شهرداری بوده است. بررسی شاخص های مشارکت عمومی خصوصی PPP در این کارگاه به تفصیل بررسی گردید.

کارگاه آموزشی مشارکت بخش خصوصی عمومی

اولین کارگاه آموزشی آینده نگاری اقتصاد با محوریت سناریوی مشارکت عمومی خصوصی در جهان پیش رو

مشارکت عمومی خصوصی PPP

منظور از مشارکت عمومی خصوصی Public Private Partnership در واقع حضور بخش خصوصی در پروژه های دولتی و عمومی است. پروژه هایی که به جهت اصل خصوصی سازی، توسط بخش عمومی و دولتی قابل سرمایه گذاری نیست. همچنین این پروژه ها به دلیل موارد استراتژیک، مالکیت آنها قابل واگذاری نیستند. در طرح توجیهی برای شهرداری عمدتا با این گونه از پروژه ها روبرو می شویم. مشاکت عمومی خصوصی در طرح توجیهی برای شهرداری ها نقطه مشترک تمامی طرح ها می باشد. نحوه حضوری بخش خصوصی در این پروژه ها بصورت قراردادهای BOT Build Operate Transfer می باشد.

پروژه با هزینه های بخش خصوصی سرمایه گذاری و راه اندازی می گردد. بمنظور بازگشت سرمایه، بخش خصوصی تعداد سال معینی از این پروژه بهره برداری می نماید. پس از بازگشت اصل و سود سرمایه گذاری، پروژه به شهرداری برگردانده می شود. مفهوم قرارداد Build Operate Transfer همین است. پس از اتمام طول دوره مشارکت و قرارداد BOT شهرداری برای نحوه بهره برداری از این پروژه، تصمیم گیری می نماید.

نقش شهرداری در مشارکت عمومی خصوصی PPP

شهرداری بعنوان بخش عمومی در این نوع مشارکت تمام مجوز ها و اسناد و موارد لازم برای ساخت و بهره برداری از پروژه را فراهم می نماید. پس از تأیید صلاحیت سرمایه گذار، شهرداری نیز سهم خود در این مشارکت را با ارائه مجوزهای لازم انجام می دهد. در برخی مواقع ممکن است هزینه های اخذ پروانه ساخت بعنوان آورده شهرداری لحاظ شود. بخش مشترک همه این پروژه ها این است که زمین آورده شهرداری می باشد. ارائه مجوزهای مختلف و پروانه ساخت و ساز نیز می تواند آورده شهرداری باشد. این یک مشارکت است. هریک از طرفین به اندازه توان خود در پروژه وارد می شود.

طول دوره قرارداد BOT

در طرح توجیهی برای شهرداری از نرم افزار مالی و اقتصادی Comfar III Expert استفاده می شود. شاخص دوره بازگشت سرمایه گذاری متحرک Dynamic Payback Period DPBP  شاخص مهم تعیین کننده طول دوره مشارکت و یا همان قرارداد BOT می باشد. تشریح نحوه محاسبه طول دوره قرارداد BOT در وب سایت دیگر این شرکت درج شده است. برای دسترسی به این مقاله اینجا را کلیک کنید. طول دوره قرارداد BOT زمانی را نشان می دهد که اصل و سود سرمایه گذاری بخش خصوصی با نرخ تنزیل مورد نظر برگشت داده می شود.

قرارداد Build Lease Operate Transfer BLOT

در طرح توجیهی برای شهرداری گاهی با واژه BLOT روبرو می شویم. در واقع زمانی که سرمایه گذار خصوصی در طول دوره بهره برداری به شهرداری اجاره پرداخت نماید BOT به BLOT تغییر می یابد. عبارت Lease به معنی اجاره به این قرارداد اضافه می شود. این درخصوص طرح هایی می باشد که عایدی آن قابل توجه است. دراینصورت شهرداری در طول دوره قرارداد، در درآمد شریک خواهد بود. این بر جذابیت طرح برای شهرداری می افزاید. شهرداری تمام توان قانونی خود را بکار می برد تا طرح هرچه سریعتر به بهره برداری و درآمد زایی برسد.

شهرداری فرصت های مختلف سرمایه گذاری در شهر را شناسایی و تعریف می نماید. بمنظور افزایش رفاه، نظم و امنیت شهری، پروژه ها تعریف می گردند. منافع مردم، زیبایی شهر، امکانات رفاهی و بسیاری مزایای مطلوب برای ساکنین شهر در این پروژه ها در نظر گرفته می شود. با تعریف پروژه های مناسب و انتخاب سرمایه گذاران مورد اعتماد، شهرداری وظایف خود در قبال شهروندان را به درستی انجام خواهد داد.

همکاری بامداد قرن با شهرداری

باهمکاری های اخیر بامداد قرن دانش با شهرداری در تهیه گزارش توجیهی برای شهرداری دانش تدوین این گزارشات در داخل شرکت نهادینه شده است. فرمت استاندارد گزارش توجیهی برای شهرداری توسط کارشناسان این شرکت تدوین شده است. در تهیه گزارشات توجیهی از آخرین نسخه نرم افزار کامفار COMFAR استفاده می شود. در فایل کامفار تهیه شده شاخص های مالی محاسبه می گردد. طول دوره قرارداد BOT براساس شاخص DPBP دوره بازگشت سرمایه گذاری متحرک که در نرم افزار کامفار محاسبه شده تعیین می گردد. پارامترهای دیگر تأثیر گذار در قرارداد نظیر نرخ اجاره و درآمد شهرداری به درستی و با دقت بالا محاسبه می شود.

کمک به تعیین شرایط قرارداد BOT و BLOT

این از قابلیت های کارشناسان بامداد قرن می باشد تا مفاد قرارداد BOT و یا BLOT با رعایت منافع طرفین تعیین گردد. استفاده از مدل های مالی استاندارد و به روز در این محاسبات تأثیر گذار است. آشنایی با اخرین تغییرات در فرمول های اقتصاد مهندسی و مدل های مالی برای ما اهمیت بسیاری دارد. شرکت مشاور بعنوان امین شهرداری برای تعیین طول دوره قرارداد BOT حضور خواهد داشت.

در پروژه های انجام شده شرکت بامداد قرن دانش به دنبال ایجاد یک رابطه برد برد بین سرمایه گذار و شهرداری بوده است. درصورتی که سرمایه گذار از حضور خود در پروژه رضایت داشته باشد نفع آن عاید خود شرکت و همچنین شهرداری خواهد شد. اجرای بهینه پروژه های سرمایه گذاری منوط به در نظر داشتن منافع دو طرف می باشد. برای این منظور می بایستی مشارکت عمومی خصوصی Public Private Partnership به درستی تنظیم و اجرا گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top