skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
خروجی های کامفار

خروجی های کامفار

خروجی های کامفار

برای آشنایی با خروجی های کامفار در ابتدا لازم است که مقدمه‌ای در مورد انجام پروژه های اقتصادی و کاربرد نرم‌افزار کامفار بدانیم. بسیار دیده می‌شود که افرادی که درحال تأسیس یک کار اقتصادی یا سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های جدید هستند، با یک شناخت کلی از پروژه و یک محاسبه ذهنی ساده، تصمیمات حیاتی را می‌گیرند که ممکن است در آینده آن‌ها را با مشکلات جبران‌ناپذیری روبرو کند.

مثلاً برخی افراد اگر قرار است روی ساخت یک پاساژ در تهران سرمایه‌گذاری کنند، همین که دیده‌اند در چند سال گذشته پاساژهای زیادی در تهران ساخته شده است و به لحاظ اقتصادی جواب داده است در کنار این موضوع که محل انتخاب شده برای ساخت پاساژ، جای پر رفت‌وآمدی است، آن‌ها را به این نتیجه می‌رساند که نباید معطل کنند و پروژه را کلید بزنند.

این در حالیست که باید متغیرهای خیلی زیادی برای تصمیم‌گیری نهایی در مورد شروع یک سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شود تا سود نسبی خوبی از آن به دست آید. امروزه کار تحلیل مالی و اقتصادی پروژه‌های سرمایه‌گذاری خرد و کلان قبل از شروع به انجام پروژه، به یک ضرورت غیرقابل انکار تبدیل شده است.

با مشاوره کاملا رایگان کامفارپرو
بهترین انتخاب را برای سازمان خود داشته باشید.
ارسال پیام در تلگرام

نرم‌افزار کامفار فارسی

این روزها دیگر نباید از ریسک ورود به کارهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری جدی، ترسید چرا که نرم‌افزارهای تحلیل مالی و اقتصادی با درصد خطای بسیار پایین، همه چیز را از قبل بررسی و پیش‌بینی می‌کنند و شاخص‌های مالی و اقتصادی پروژه را محاسبه می‌کنند. به این ترتیب ریسک تصمیم‌گیری برای ورود به یک پروژه بسیار کم می‌شود. کامفار معتبرترین و قدیمی‌ترین نرم‌افزار در این حوزه است.

سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (The United Nations Industrial Development Organization) که به اختصار یونیدو(UNIDO) نامیده می‌شود بیش از نیم قرن پیش با درک درست این موضوع اقدام به توسعه نرم افزاری به نام CAMFAR  یا Computer Model For Feasibility Analysis And Reporting نمود و این نرم‌افزار در حال حاضر یک نرم‌افزار شناخته شده در سطح جهان می‌باشد.

نرم افزار کامفار فارسی نسخه 3.1 که توسط یونیدو ایجاد شده است، زبان فارسی را به طور کامل پشتیبانی می‌کند و مطابق آخرین نسخه این نرم‌افزار در سال 2008 است. به کمک خروجی های کامفار که با دادن اطلاعات اولیه پرو‌ژه‌های سرمایه‌گذاری به دست می‌آید، شما  می‌توانید خیلی مطمئن‌تر تصمیم بگیرید. ارائه بیزینس پلن یا همان طرح کسب و کار، گزارش توجیه فنی و اقتصادی، امکان‌سنجی، شبیه‌سازی و تحلیل فرایندهای مالی پرو‌ژه‌ها نیز از دیگر کاربردهای مهم کامفار است.  این نرم‌افزار در سه نوع اصلی توسط یونیدو عرضه شده است:

آنالیز-داده-و-چارت ها-با-کامفار

نوع اول: COMFAR III Expert

این نوع که کاملترین نوع کامفار است کلیه امور و محاسبات مالی و اقتصادی را انجام می دهد. حتماً برای شما هم تفاوت محاسبات مالی با محاسبات اقتصادی روشن است. محاسبات مالی مربوط به مسائل مالی در  داخل شرکت مانند قیمت تمام شده، سود و زیان و … است و متغیرهای عمومی اقتصاد مانند صرفه‌جویی ارزی، ارزش افزوده، نرخ اشتغال‌زایی و …  که به بیشتر به حوزه حاکمیت و مصالح عمومی جامعه باز می‌گردد، در آن دخیل نیست.

خروجی های کامفار در این نوع  برای تمام فعالان اقتصادی از نوع خصوصی، دولتی، شبه دولتی و … مفید است ولی خروجی های اقتصادی آن برای بخش خصوصی، اولویت بالایی ندارد.

نوع دوم: COMFAR III Business Planner

استفاده از این نوع از کامفار بیشتر به شرکت‌های خصوصی توصیه می‌شود چون روی محاسبات مالی شرکت‌ها تمرکز دارد و متغیرهای اقتصادی را بررسی نمی‌کند.

COMFAR III Mini Expertنوع سوم:

این نوع از نرم افزار کامفار بسیار شبیه نوع دوم ولی فاقد برخی امکانات آن است. در مواردی که سهامدار پروژه فقط نیاز به یک بیزینس پلن یا طرح توجیهی برای پروژه خود دارد تا در مورد پروژه خود امکان‌سنجی نماید، می‌توان از کامفار نوع سوم که اطلاعات ورودی کمتری را نسبت به 2 نوع اول لازم دارد، استفاده کرد. البته خروجی های کامفار در نوع سوم هم بسیار مطمئن و قابل اتکاست.

نکته مهم اینست که فایل‌های این نوع کامفار قابل انتقال به نوع اول یا دوم است. بنابراین مشتریانی که از کامفار نوع سوم استفاه می‌کنند، می‌توانند بعدها آن را ارتقا دهند.

سیستم-انالیزی-با-کامفار

خروجی های کامفار

در محیط ساده نرم‌افزار کامفار فارسی که با گذراندن دوره‌های آموزشی کوتاهی به راحتی قابل فهم است، در ابتدا اطلاعاتی از قبیل واحد پولی کشور مورد نظر، نرخ سود بانکی، هزینه‌های ثابت، هزینه جاری و … دریافت می‌شود و اطلاعات مهمی که همان خروجی های کامفار نامیده می‌شود، به کاربر داده می‌شود.

خروجی های کامفار که محصول اصلی نرم‌افزار کامفار هستند، مواردی از قبیل قیمت تمام شده محصول، میزان سود و زیان پروژه، دوره بازگشت سرمایه اولیه و … است که مؤلفه‌های اصلی تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای انجام یا عدم انجام پروژه هستند. در ادامه دو تا از مهمترین خروجی های کامفار با جزئیات بیشتری توضیح داده شده است:

 

تهیه گزارش توجیهی یا Feasibility Study

از گزارش توجیهی برای بررسی ورود به یک طرح جدید و احداث کارخانه یا کارگاه جدید استفاده می‌شود که در واقع اولین چیزی است که در بررسی اولیه طرح خود به آن نیاز داریم. یک گزارش توجیهی تا آخر عمر مفید پروژه که تا 15 یا 20 سال هم می‌تواند باشد، تدوین می‌شود.

فایل گزارش توجیهی که یکی از خروجی‌ های کامفار است، دارای سه بخش اصلی مطالعات بازار،  بررسی‌های فنی و همچنین تجزیه و تحلیل مالی است. در واقع نرم‌افزار کامفار  با داشتن اطلاعاتی از قبیل هزینه‌ های سرمایه‌گذاری، هزینه‌های ثابت و متغیر، سرمایه در گردش، ظرفیت تولید محصول یا خدمات، نرخ فروش محصول و … مدل مالی طرح را ارائه می‌دهد که در آن جریان نقدی یا CASH FLOW `پروژه به طور کامل داده شده است. با داشتن این جدول، سرمایه گذار می تواند بفهمد که آیا طرحش، توجیه فنی و مالی دارد یا خیر؟

 

تهیه بیزینس پلن یا Business Plan

یکی از مهمترین خروجی های کامفار تهیه بیزینس پلن است. داشتن یک بیزینس پلن یا همان طرح کسب و کار برای پیش‌بینی و تحلیل وضعیت کسب و کار شما در آینده و ادامه حیات شرکت، بسیار حیاتی است. بیزینس پلن برای کسب‌وکارهایی که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند، نوشته می‌شود و با گزارش توجیهی فنی، مالی و اقتصادی که در بخش قبل به آن پرداخته شد، کمی متفاوت است. در بیزینس پلن سعی می‌شود که شرایط آینده شرکت مورد بررسی قرار گیرد.

یک بیزینس پلن هم می‌تواند دقیقاً با پیش‌فرض ادامه وضع موجود و هم می تواند با مبنا قرار دادن برخی تغییرات مانند اجرای طرح‌های توسعه‌ای یا بهبود در خطوط تولید و تغییرات در کیفیت محصول، نوشته شود. در  این خروجی کامفار که معمولاً برای 5 تا 10 سال نوشته می‌شود در انتهای سال اول، سوم و پنجم به ترتیب اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت به محاسبه می‌شود که شامل سهم شرکت از بازار، میزان درآمد و نوع محصولات تولیدی آن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top