skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
دوره ارزیابی طرح ها

دوره ارزیابی طرح ها

دوره ارزیابی طرح ها

دوره ارزیابی طرح ها در حوزه تصمیم‌گیری برای شروع یا ادامه پروژه‌های مالی یا اقتصادی توسط بعضی از مؤسسات مطرح در این زمینه برگزار می شود. دیگر زمان آن گذشته است که کارشناسان اقتصاد و مدیریت مالی، روی دفترچه خود متغیرهای مالی و اقتصادی طرح مورد نظر را بنویسند و با کنار هم قرار دادن آنها و یک محاسبات سرانگشتی، سرنوشت یک پروژه را رقم بزنند.

امروزه کار تحلیل مالی و اقتصادی طرح های سرمایه گذاری خرد و کلان، به یک ضرورت تبدیل شده است. خوشبختانه دوره ارزیابی طرح‌ ها در قالب آموزش نرم افزارهایی مانند کامفار که سبقه جهانی دارند، چند سالی است  با آمدن ورژن فارسی این نرم افزار در کشور ما هم رونق بیشتری گرفته است. اینگونه دوره های آموزشی در چارچوب آموزش نرم افزار کامفار در حال حاضر توسط مؤسساتی مثل بامداد قرن دانش برگزار می شود.

نرم‌افزار کامفار فارسی

یونیدو که نام دیگر سازمان توسعه صنعتی ملل متحد است، از سال 1962 اقدام به توسعه نرم افزار CAMFAR  یا Computer Model For Feasibility Analysis And Reporting نمود. این نرم افزار با گرفتن اطلاعات ورودی پروژه های در حال تأسیس و یا پروژه هایی که در حال انجام هستند، اطلاعاتی را به کاربر می دهد که با استفاده از آن می‌توان آینده طرح های مالی و اقتصادی را پیش بینی کرد و ریسک سرمایه گذاری را تا حد زیادی کاهش داد.

ورودی های این نرم افزار اطلاعاتی از قبیل نرخ تورم در کشور اجرای پروژه، واحد پول، ظرفیت تولید،هزینه های ثابت و متغیر پروژه و … است و خروجی های آن مواردی مانند قیمت تمام شده، میزان سود و زیان پروژه، دوره بازگشت سرمایه اولیه و … می باشد. سرمایه گذار با داشتن خروجی های کامفار می تواند به راحتی در مورد نحوه اقدام خود تصمیم بگیرد.

البته این نرم افزار امور دیگری مانند ایجاد بیزینس پلن یا همان طرح کسب و کار، ارائه توجیه فنی و اقتصادی طرح، امکان‌سنجی، شبیه‌سازی و بررسی مدل های مالی و اقتصادی پروژه های سرمایه گذاری را هم انجام می دهد که همین امکانات باعث شده است به عنوان بستر اصلی دوره ارزیابی طرح ها در حوزه های مالی و اقتصادی متنوع، آموزش داده شود.

با مشاوره کاملا رایگان کامفارپرو
بهترین انتخاب را برای سازمان خود داشته باشید.
ارسال پیام در تلگرام

یونیدو  نرم افزار  کامفار 3 را در سه نوع  Expert، Business Planner و Mini Expert ارائه داده است که در ادامه در مورد آنها توضیح می دهیم:

نوع  Expert:

حتماً شما هم تفاوت امور مالی و امور اقتصادی را می دانید. امور مالی بیشتر به مسائل داخلی شرکت ها و سود و زیان آن ها می پردازد و کاری به متغیرهای اقتصاد کلان مانند نرخ اشتغال زایی طرح ها، صرفه جویی ارزی برای کشور، تناسب نرخ مالیات با وضعیت تولید و … ندارد. این نوع از نرم افزار کامفار که دوره ارزیابی طرح ها بر روی آن هم انجام می شود، برای تمام متقاضیان دولتی و خصوصی قابل استفاده است.

نوع Business Planner:

در این نوع که استفاده از آن در شرکت های خصوصی بیشتر شایع است، قابلیت بررسی پروژه های سرمایه گذاری و ارائه بیزینس پلن و گزارش های توجیهی طرح های اقتصادی به مانند نوع اول تعبیه شده است ولی بررسی های اقتصادی به طور کامل کنار گذاشته می شود و فقط به تحلیل مالی شرکت ها می پردازد.

نوع Mini Expert:

این نوع از نرم افزار کامفار در مواردی که کاربر فقط نیاز به بیزینس پلن و یا طرح توجیهی دارد، جهت بررسی پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار شبیه نوع دوم است. البته فایل های خروجی این نوع کاملاً قابل انتقال به نوع اول و دوم است. بنابراین اگر فعلاً به هر دلیلی می خواهید از نوع سوم استفاده کنید، نباید نگران باشید چون نتیجه زحمات شما در بررسی طرح‌ ها، قابلیت انتقال به نوع اول و دوم را هم دارد.

برگزاری دوره ارزیابی طرح ها توسط شرکت کامفار پرو

نیاز شرکت ها و متقاضیان مختلف باعث شده است تا شرکت کامفار پرو دوره ارزیابی طرح ها در  حوزه های مالی  و اقتصادی را در محل کارفرما و متناسب با نیازها و سفارشات آن ها برگزار نماید. دوره های آموزش ارزیابی مالی و اقتصادی پروژه ها و طرح های سرمایه گذاری به کمک نرم افزار کامفار که در بخش قبل معرفی شد، توسط این شرکت در دو بخش کلی انجام می شود:

بخش اول: آشنایی با مفاهیم

پیش نیاز استفاده از محیط جذاب نرم افزار کامفار، فهم مفاهیم اولیه در حوزه اقتصاد مهندسی و فرمول های محاسباتی است که یادگیری دانشجویان این دوره ها را بسیار افزایش خواهد داد. در واقع برای استفاده درست از این نرم افزار، دانستن مفاهیم و شاخص های مورد استفاده در آن بسیار حیاتی است. به این ترتیب دوره ارزیابی طرح ها به نحو بهتری، نتیجه خواهد داد.

بخش دوم:برگزاری Workshop و طرح یک Case Study

شرکت کامفار پرو با پذیرش این تئوری که بهترین یادگیری در هنگام عمل اتفاق می افتد، در بخش دوم دوره ارزیابی طرح ها و آموزش نرم افزار کامفار، با برگزاری کارگاه های آموزشی و طرح یک مطالعه موردی زنده از شرکت های فعال، فرآیند آموزشی کاملی را برای دانشجویان مهیا می سازد.

بسته کامل دوره ارزیابی طرح ها و آموزش نرم افزار کامفار در فهرست زیر قابل مشاهده است:

  • ارائه مطالب آموزشی مطابق با رئوس مطالب آموزشی کامفار
  • ارائه کتاب” تجزیه و تحلیل مالی طرح ها با استفاده از نرم افزار COMFAR III Expert”
  • ارائه کتاب “نحوه تهیه گزارشات توجیهی بازار، فنی و مالی Feasibility Study”
  • ارائه کتاب “Investment Appraisal”
  • ارائه کتاب ” Fundamentals of Corporate Finance”
  • ارائه فایل پرزنتیشن دوره که حاوی نکات اساسی و کلیدی دوره ارزیابی طرح ها می باشد
  • فایل های کامفار و اکسل مربوط به مطالبی که در دوره ارزیابی طرح ها بیان می گردد

دو آموزش ویژه در دوره ارزیابی طرح ها

تهیه گزارش توجیهی یا Feasibility Study به همراه تهیه طرح کسب و کار یا همان Business Plan دو آموزش ویژه ای هستند که در آموزش نرم افزار کامفار  وجود دارد و در هر دوره ارزیابی طرح ها، باید گفته شود. گرفتن گزارش توجیهی یا همان امکان سنجی انجام پروژه در نرم افزار کامفار معمولاً در  تصمیم گیری در ابتدای پروژه انجام می شود ولی تهیه طرح کسب و کار به طور معمول برای پروژه های در حال انجام که نیاز به بازنگری یا برنامه ریزی برای سال های آتی دارند، مد نظر است.

طرح-توجیهی-کامفار-کامفار-برای-بهترین-نتایج-تجزیه-تحلیل

توجیه پذیری فنی

در این روش برای امکان‌ سنجی طرح ابتدا بررسی های لازم درباره ی نحوه ی اجرای طرح، انجام می شود.این بررسی ها با نام «فاز 1 طراحی انجام گرفته» عنوان می شود. طراحی فاز 1 شامل اطلاعات کلی و اطلاعات بسیار ریز می باشد.

این اطلاعات شامل مشخصات زمین محل طرح، نحوه عملیات ساختمانی، دانش فنی پروژه، ظرفیت، دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای تولید، محوطه سازی و راه‌سازی، تاسیسات و…. است. در این فاز هزینه های ثابت سرمایه گذاری محاسبه می شود.

آنالیز مالی

هدف اصلی طرح توجیهی دستیابی به سود و منفعت است و به همین دلیل نیاز است که شاخص هایی داشته باشیم که موجب تعیین سود دهی و یا عدم سود دهی طرح‌ها باشد. کارشناسان اقتصادی مجموعه‎ای از این شاخص‌های مالی و اقتصادی را طراحی و استفاده کرده اند. در واقع آنالیز مالی در طرح توجیهی توسط روش امکان سنجی و با استفاده از این شاخص ها ممکن است.
در تجزیه و تحلیل مالی، استفاده از هزینه‌های تولید، درآمد سالیانه پیش‌بینی شده برای طرح و هزینه های سرمایه گذاری، برای انجام محاسبات، صورت گردش وجوه نقد، صورت حساب سود (زیان) و ترازنامه از نکات مهم است.

برای اطمینان از نتیجه دار بودن امکان سنجی یک طرح از لحاظ مالی دو روش مناسب وجود دارد، این دو روش ها عبارتند از:
تحلیل اقتصادی: ارزیابی و بررسی های اقتصادی با استفاده از جریان های هزینه است.
تحلیل مالی: ارزیابی مالی و بررسی های مالی با استفاده از جریان های هزینه و سود از دیدگاه سرمایه گذار است.

دانلود فرمت خام طرح توجیهی از وب سایت شرکت بامداد قرن ممکن است و شما برای استفاده از طرح توجیهی در پروژه هایتان به دانلود فرمت خام طرح توجیهی نیاز خواهید داشت. شرکت بامداد قرن با ایجاد امکان دانلود و آموزش استفاده از این طرح به سرمایه گذاران کمک می کند تا بررسی های لازم از تمام جهات (که به آن ها اشاره کردیم) را برای پروژه ی خود به درستی انجام دهند و به نتایج مطلوب دست یابند.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top