skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
طرح توجیهی توسعه و تجهیز مجتمع رفاهی گردشگری بین راهی با نرم افزار کامفار Comfar

طرح توجیهی توسعه و تجهیز مجتمع رفاهی گردشگری بین راهی با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

مجتمع هاي خدماتي رفاهي مجموعه هايي هستند كه به منظور تمرك خدمات متورد نیاز رانندگان وسايل نقليه ايراني و خارجي و سرنشينان آنها در طو جاده هاي اصلي احداث شتده اند و داراي امکانات و خدمات بهداشتي ، درماني ، رستوران ، نمازخانه ، جايگاه عرضه سوخت ، پاركينگ و ساير خدمات رفاهي هستند . توضيح اينکه اين مجتمع ها علاوه بر اينکه مکاني مناسب براي استراحت مسافران و رانندگان مي باشند ، تمامي مايحتاج سفر آنها را نيز تامين ميکنند.

مزایای احداث مجتمع های خدماتی رفاهی در راههای كشور

اشتغال زایی

با احداث هر مجتمع بسته به نوع و درجه آن تعدادي شغل در رشته هاي مختلف ايجاد ميشود و براي گسترش كار مناسب ، افراد آموزش ديده تصدي مشاغل مختلف در اين مجتمع ها از قبيل تعمیر كار كارگران رستوران مخابرات پمپ بنزين و … را بعهده مي گيرند . براي احداث و راهبري مجموع مجتمع هاي فعال از ابتداي طرح تا كنون تعداد قابل توجهي به اشتغال گمارده شده اند .

بهبود وضعیت ارائه خدمات به رانندگان ترانزیت

از لحاظ بين المللي ، ايران يکي از مسيرهاي معتبر ومهم ترانزيت كالا بشمار مي آيد . همچنين بخش مهمي از راههاي اصلي كشور در مسير هاي كريدورهاي بين المللي شمال-جنوب و شرق-غرب (نراسيکا)  قرار دارد . اين كريدورها ، آسيا را به اروپا و اروپا را به قفقاز و آسياي مركزي متصل مي كنند . قرار داشتتن ايران در مسير كريدورها ، گسترش احداث مجتمع هاي خدماتي رفاهي و نيز پاركها را به منزله يك اقدام زير بنايي در حمل و نقل ضرورت حياتي مي بخشد. امروزه با احداث مجتمع هاي خدماتي رفاهي ، رانندگان ترانزيت علاوه بر استفاده از غذاي مناسب ، تعمير گاه ، سرويس هاي بهداشتي و پاركينگ ، امکان استفاده از استراحتگاه مجهز نيز براي توقف هاي طولاني براي آنان فراهم شده است . اين موضوع ضمن تامين امنيت و رفاه رانندگان موجب ايجاد رغبت براي ترانزيت كالا از جاده هاي كشور شده است .

تمركزمدیریت واحدهای خدماتی بین راهی

نظارت مستمر و كنترل موازين بهداشتي ، زيست محيطي ، نحوه پذيرايي و ارائه خدمات در مجتمع ها به مراتب دقيق تر و بهتر از مکان هاي متفرقه خواهد بود . گردش كار مجتمع زير نظر يك مديريت واحد آموزش ديده ، پرسنل كار آمد و امکانات مناسب در ارائه بهينه خدمات به استفاده كنندگان آثار مثبت و ارزنده اي به همراه دارد .

ارتقاء ایمنی و ترافیك

پراكندگي تاسيسات خدماتي رفاهي در حاشيه شبکه راههاي جاده اي كشور هر مسافري را ملزم مي سازد جهت هر يك از نياز هاي اساسي خود بدفعات نسبت به خروج و ورود به جاده اصلي اقدام نمايد كه اين عمل با توجه به عدم راههاي دسترسي استاندارد به اين تاسيسات ، ايمني تردد در جاده ها را با خطرات جدي مواجه مي سازد . به همين دليل طراحي مجموعه هاي متمركز و همگن تحت عنوان مجتمع هاي خدماتي رفاهي با ايجاد دسترسي هاي ايمنی و استاندارد ضمن افزايش ايمني سفر در ايجاد آرامش خاطر مسافران موثر خواهد بود .

مجتمع های خدماتی رفاهی نمادی از جلوه های معماری زیبا در حاشیه راهها

وجود تاسيسات پراكنده و متفرق كه به صورت ارگانيك و بدون برنامه ریزي در طول شبکه راهها و بشکل نواري احداث شده اند عموماً بدون انديشه طراحي و با كيفیتي غير استاندارد در بکارگيري مصالح شکل گرفته اند كه چهره نامناسب و ناخوشايندي را به هر مسافر وبيننده اي القاء مي نمايد .وجود مجموعه هايي منسجم و متاثر از انديشه معماري و مهندسي و منطبق با طرحهاي هندسي با الهام از ضرورتهاي معماري هر منطقه با پيش بيني فضاهايي استاندارد ، چشم نواز مسافران در طول راههاي كشور خواهند بود .

  • نقش مجتمع ها برای رفاه گردشگران داخلی و خارجی

با توجه به تنوع جاذبه هاي گردشگري در ايران كه سالانه سيل عظيمي از گردشگران داخلي و خارجي از اين مراكز ديدن مي كنند از ضرورتهاي اساسي و اوليه مسافران و گردشگران ، تامين نيازهاي خدماتي رفاهي در بين راه می باشد .احداث مجتمع هاي خدماتي رفاهي مدرن پاسخ مناسبي به نياز اين گروه مي باشد . اين مجتمع ها با ارائه خدمات متعدد و ارزشمند و ساختار زيبا و مدرن خود  شأن ملي كشور را گردشگران خارجي حفظ مي كنند.

مطالعات فنی

درجه بندی مجتمع خدماتی رفاهی مورد نظر طرح

مجتمع هاي خدماتي رفاهي بين راهي با توجه به نقش و حوزه عملکردي در ارايه خدمات – به مسافران، گردشگران و رانندگان در طول جاده ها و همچنين ميزان سرمايه گذاري توسط بخش خصوصي و وسعت و حجم عملکرد اين مجموعه ها ، در سه سطح 1 ، 2 و 3 درجه بندي ميشوند . مجتمع مورد نظر در اين طرح نيز با عنايت به تعريف ذيل از نوع مجتمع های درجه 1 ميباشد.

تعريف مجتمع هاي خدماتي رفاهي درجه 1 : “در اين مجتمعها امکاناتي شامل انواع جايگاه سوخت ، انواع فروشگاه ها ، رستوران ، نمازخانه، بوفه ، سرويس بهداشتي، آپاراتي، تعويض روغن، تفين راه دور، پاركينگ وسايل نقليه، محوطه بازي كودكان،اقامتگاه ، واحد رايانه و فروش ميوه و تنقلات پيشبيني شده است كه در مساحتي بين 7 / 0 تا 5 / 1 هکتار در يك يا دو طرف جاده ساخته ميشوند .” شايان ذكر است ايجاد چنين مجموعه هايي از لحاظ كيفی و كمي در طول محورهاي ارتباطي كشور ميتواند علاوه در بر طرف كردن نيازهاي اساسي مسافران و گردشگران در زمينه اشتغال زايي نيز نقش بسزايي ايفا كند . با احداث هر مجتمع خدماتي رفاهي بسته به نوع و – درجه آن تعدادي شغل در رشته هاي مختلف ايجاد ميشود و براي گردش كار مناسب، افراد آموزش ديده تصدي مشاغل مختلف در اين مجموعه ها را نظير تعميركار، كارگران رستوران، مخابرات و پمپ بنزين را به عهده ميگيرند كه اين امتر در بهبود وضعي ارايه خدمات به رانندگان، مسافران و گردشگران نقش مهمي را ايفا ميكند .

اهداف مورد نظر در احداث مجتمع های خدماتی رفاهی

✓ فراهم كردن آسايش و رفاه بيشتر رانندگان و مسافران از طريق ارائه خدمات متمركز و مناسب.

✓ جلوگيري از پراكندگي واحدهاي خدماتي در طول جاده ها و تمركز آنها در يك مکان.

✓ دسترسي سريع رانندگان و مسافران به خدمات مورد نياز.

✓ كاهش ميزان تصادفات جاده اي و افزايش ضريب ايمني جاده ها.

✓ كاهش اتلاف وقت رانندگان و مسافران.

✓ كاهش مزاحمتهاي ترافيکي و روان تر ساختن ترافيك جاده ها.

✓ فراهم سازي امکانات مناسب براي اقامه نماز و گسترش فرهنگ آن.

✓ ارائه اطلاعات جاده اي ، توريستي ، زيارتي ، و .. به صورت شبکه سراسري.

✓ جلوگيري از آلودگي زيست محيطي.

✓ تقوي جاذبه هاي توريستي و تفريحي در كشور.

✓ ايجاد بستري مناسب جهت اشتغال ايي.

✓ امکان اعمال مديريت متمركز و نظارت دقيق بر عملکرد مجموعه هاي خدماتي رفاهي بين راهي .

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top