skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
طرح توجیهی تولید انواع ظروف پلاستیکی دهان گشاد و آزمایشگاهی با نرم افزار کامفار Comfar

طرح توجیهی تولید انواع ظروف پلاستیکی دهان گشاد و آزمایشگاهی با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

معرفی محصولات

محصول تولیدی طرح ظروف دهان گشاد پلاستیکی و همچنین ظروف پلاستیکی آزمایشگاهی می باشند. براساس تقسیم بندی های وزارت صنعت، معدن و تجارت کد ISIC محصول مورد نظر مطابق جدول زیر می باشد.

ظروف پلاستیکی دهان گشاد

از جمله محصولات اصلی تولیدی طرح انواع ظروف پلاستیکی دهان گشاد می باشد که بمنظور بسته بندی انواع مواد غذایی، شیمیایی، دارویی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. باتوجه به بازار هدف تعیین شده در این طرح که بمنظور تکمیل زنجیره تأمین سایر فعالیت های تولیدی شرکت مورد نظر قرار گرفته است، شرکت در نظر دارد در ابتدا ظروف پلاستیکی دهان گشاد را جهت بسته بندی انواع قرص های جوشان و قرص های ویتامینه و پودرها و برخی مایعات نظیر اسپری های بینی تولید نماید.

حساسیت تولید اقلام بسته‌بندی برای محصولات دارویی ناگفته پیداست. مهمترین موضوعی که در مورد بسته بندی این محصولات بایستی مورد توجه قرار گیرد، نگهداری از محصولاتی است که به شدت فساد پذیرند و رطویت و نور آنها را خراب می کنند. تعداد لایه ها و نوع تیوب و نازل و حتی رنگ و چاپ بسته بندی این محصولات ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. از طرف دیگر بر اساس دوز دارو و میزان تجویز شده برای مصرف آن حجم و اندازه های آن انعطاف پذیری بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی و صنعتی را ندارد. اینکه محصول دارویی در یخچال نگهداری می شود یا در دمای معمولی و نوع مصرف آن به چه شکل است تعیین کننده نوع نازل نیز هست. اینکه نازل بایستی به صورت یکپارچه باشد یا دوتکه بر حسب اینکه چه ماده دارویی را به چه میزان و در کدام بخش از بدن منتقل می کند اهمیت زیادی دارد و مثلا داروهایی که به صورت قطره‌ خوراکی هستند یا داروهایی که به صورت قطره ای در چشم چکانده می شوند، دارای خواصی هستند که حساسیت در تولید نازل – به ویژه نازل چشمی – را دو چندان می کند.

در مورد مکمل‌هایی مانند ویتامین ها هم همین موارد اهمیت دارد. هم آنهایی که به صورت داروی خوراکی هستند، هم آنهایی که به صورت تبلت ها یا قرص جوشان مصرف می شوند. مخصوصا در مورد قرص جوشان نوع بسته بندی بایستی به نحوی باشد که از رسیدن رطوبت به محصول جلوگیری شود – تصور کنید به تعداد زیادی قرص جوشان درون تیوب، رطوبت سرایت کند و از طرفی بسته بندی به نحوی باشد که از خورد شدن آنها در اثر جابجایی و حمل و نقل جلوگیری شود. این مهم با به کار گیری درب های حاوی سیلیکاژل و مجهز به فنر (اسپیرال) صورت می گیرد.

تیوب قرص جوشان

تا قبل از سال 1387 تیوب قرص جوشان تنها از طریق واردات تامین می شد؛ شرکت پلیمر پلاست درنظر دارد به عنوان معدود تولید کننده داخلی و با رعایت کلیه استانداردهای لازم شامل استاندارد ملی ایران، GMP ،IFDA (نشان سیب سلامت) و ISO9001:2015 خط  تولید تیوب قرص جوشان را راه اندازی نماید و به مرور بتواند سهم واردات را به صفر برساند. برحسب نیاز مشتریان امکان ارایه اندازه های مختلف وجود دارد، اما به طور استاندارد سه قطر 22 با ارتفاع 78، 36 با ارتفاع 96 و 27 با سه ارتفاع 86، 138 و 175 میلیمتر بیشترین سهم تولید و سفارشات تیوب های قرص جوشان را تشکیل می دهد. درب های حاوی سیلیکاژل در دو نوع با/بدون اسپیرال قابل تولید است.

هر چند نام این محصول تیوب قرص جوشان است ولی علاوه بر قرص جوشان هر محصول خوراکی دیگری که نیاز به محافظت در برابر رطوبت و بسته بندی استوانه ای دارد مانند انواع شکلات یا آدامس را می توان در این ظروف بسته بندی کرد. با توجه به توانایی شرکت پلیمر پلاست در چاپ با کیفیت روی این ظروف شرایط بسته بندی مناسب برای انواع محصولات از این دست فراهم می شود.

تنوع درب و بدنه قرص جوشان

کپ (درب) تیوب قرص جوشان پلیمر پلاست دارای محفظه سیلیکاژل است و قابلیت تولید با/بدون اسپیرال را داراست. همچنین با استفاده از مستربچ (Master Batch) امکان تولید درب های رنگی فراهم است. برای محافظت از سیلیکاژل موجود در درب ها و ماندگاری بیشتر، درب های تیوب قرص جوشان با بسته بندی ویژه ای ارسال می شوند. در این بسته بندی از پاکت های چند لایه آلومینیومی به صورت پلمب شده استفاده می شود که درون کارتن های 5 لایه قرار داده می شوند. این شیوه شرایط نگهداری بهداشتی را به حداکثر می رساند و از نفوذ رطوبت و آلاینده ها جلوگیری می کند.

بدنه و درب قطره بینی

از دیگر محصولات شرکت که در این دسته بندی قرار می گیرد تولید بدنه و درب انواع قطره های بینی می باشد.

ظروف آزمایشگاهی پلاستیکی

انواع ظروف و محصولات پلاستیکی آزمایشگاهی که در  آزمایشگاهی بکار میرود از لحاظ مواد اولیه تولیدی به دسته بندی زیر تقسیم می شوند.

1-پلی اولفین ها (polyolefins) : گروه خاصی از رزین ها است که از نظر شیمیایی نسبتاً خنثی است. شامل پلی اتیلن (polyethylene) و پلی پروپیلن (polyethylene) می باشند . گرچه اسید سولفوریک غلیظ به تدریج و به آرامی در حرارت اتاق به پلی اتیلن حمله می کند. پلی اولفین ها به وسیله اسیدها ، مواد قلیایی ، محلول های نمکی و بیشتر محلول های آبی تحت تاثیر قرار نمی گیرد و نسبت به آنها خنثی است. هیدروکربن های آروماتیک (aromatic) ، خطی (aliphatic) و کلر دار (chlorinated) در حرارت اتاق باعث تورم پلی اولفین ها می شوند ، اسید های آلی ، روغن ها و هالوژن ها به آرامی در ظروف پلاستیکی آزمایشگاهی نفوذ می کنند. عوامل اکسید کننده قوی در حرارت های بالا به این گروه رزین ها حمله می کنند. پلی اتیلن و پلی پروپیلن برای ساختن بطری ، بشر ، جار ، ارلن ، قیف ، پیپت ، تانک ، بورت ، لوله ها و اتصالات ، روپوش نیدل ها ، دریچه های دستگاه ها ، قطره چکان ، هیدرومتر، میکسر ، لوله های آزمایش ، dispenser و غیره به کار می روند .پلی اتیلن کمی ارزانتر از پلی پروپیلن است و برای ساختن بیشتر ظروف یک بار مصرف پلاستیکی به کار می رود. پلی پیلن در مقابل حرارت بالا مقاوم تر است و لذا قابل استریل شده می باشد ولی ممکن است پیگمان ها را جذب کرده یا ممکن است رنگ خود را از دست بدهد. می توان ظروف پلاستیکی پلی پروپیلن را به رنگ های مختلف ساخت.

2-پلی کربنات (polycarbonate) : دو برابر قوی تر از پلی پروپیلن بوده و حرارت از °C100- تا °C160+ را تحمل می کند . ولی به اندازه پلی اولفین ها به مواد شیمیایی مقاومت ندارد.این ظروف پلاستیکی آزمایشگاهی که از پلی کربنات تشکیل شده اند را برای نگهداری اسیدهای قوی ، بازها و عوامل اکسید کننده نباید استفاده شود. پلی کربنات توسط هیدروکربن های آروماتیک و آلیفاتیک کلردار حل می شود. پلی کربنات در هیدروکربن های آلیفاتیک (بدون کلر) ، بعضی الکل ها و محلول های اسیدی رقیق و نمک ها نامحلول است. چون وسایل آزمایشگاه باید شفاف باشند و تا حد امکان ضد ضربه باشند ، از پلی کربنات برای ساختن لوله های سانتریفوژ و مزورها استفاده می شود.

3- فلوروکربن یا تفلون (fluorocarbon or Teflon) : از نظر شیمیایی خنثی بوده و مقاومت بالایی به خراش و خوردگی (corrosion) در مقابل مواد قلیایی و در حرارت بالا دارند. چون تفلون (FEP1) مقاومت زیادی به حرارت از °C255+ دارند برای ساختن بطری ها و فلاسک های به کار رفته جهت فریز کردن (یخ زدن) به کار می روند، چون آب به تفلون نمی چسبد (non wettable) برای ساختن سرسمپلر، پیپت و غیره مناسب بوده و کاربرد وسیعی دارند. ظروف پلاستیکی فلوروکربن خالص ، شفاف ، بی رنگ و خنثی می باشند. در مقابل خوردگی به علت محلول های داغ مثل اسید سولفوریک ، نیتریک ، هیدروکربن های داغ ، کتون ها ، استرها و الکل ها مقاوم می باشند . چون تفلون خاصیت ضد چسبندگی (anti adhesive) و قابلیت مرطوب نشدن (non wettable) دارند برای ساختن لوله های آزمایش ، میله های میکسر ، درب بطری ها و غیره به کار می روند . ظروف تفلون به آسانی تمیز شده و به سرعت خشک می شوند.محصولات پلاستیکی، آزمایشگاهی، بهترین کیفیت، فروش، لوازم آزمایشگاهی، پلاستیکی ظروف آزمایشگاهی پلاستیکی مورد نظر جهت تولید در این طرح شامل محصولات مختلفی می باشد که برخی موارد آن شامل این محصولات می باشد.

  • بشر
  • استوانه مدرج
  • ارلن مایر
  • بالن
  • قیف
  • پی ست
  • بطری در دار
  • در پیچی
    بازار هدف پیش بینی شده           

در بخش دارو و تجهیزات آزمایشگاهی عمده مصرف کشور در طول سال های گذشته از طریق واردات تأمین می شده است و در سال های گذشته کشور به واردات این محصول وابسته بوده است. مصرف داخلی این محصولات بسیار قابل توجه می باشد و لذا با اجرای این طرح شرکت تأمین بازار داخل و همچنین صادرات به کشورهای همسایه را مدنظر قرار داده است. در این خصوص لازم به توضیح می باشد که بخشی از فعالیت های دیگر این شرکت در زمینه تولید و بسته بندی دارو می باشد که با اجرای واحد تولید ظروف پلاستیکی در واقع شرکت بخشی از زنجیره تأمین خود را تکمیل می نماید و از وابستگی به واردات رها خواهد شد.

بازار مصرف محصولات تولیدی در این طرح عمدتا شرکت های گروه می باشند و بر این اساس بازار مصرف محصولات از قبل تضمین شده می باشد.

تولید

در مجموع تعداد 305 شرکت و شخص وجود دارند که بصورت رسمی و در مجموع با ظرفیت بیش از 290 هزار تن، انواع ظروف پلاستیکی تولید می نمایند. آمار و اطلاعات ارائه شده فوق طیف وسیعی از ظروف را شامل می شود. به جهت عدم تفکیک نوع محصولات تولیدی در لوح فشرده منتشر شده از سوی سازمان صمت، امکان اعلام ظرفیت تولید دقیق محصولات مورد نظر طرح از بین این محصولات وجود ندارد.

پیش بینی ظرفیت تولید

براساس اطلاعات استخراج شده در بخش های قبلی گزارش حاضر، پیش بینی ظرفیت تولید در طی سال های آتی مطابق جدول و نمودار زیر می باشد.

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top