skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
گزارش توجیهی | طرح توجیهی

گزارش توجیهی | طرح توجیهی

گزارش توجیهی در واقع نمایان‌گر توجیه‌پذیر بودن یک پروژه است که آن را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد. این گزارش یک شمای کلی از مسائلی نظیر بازار، فنی و مالی را به نمایش می‌گذارد تا یک طرح توجیهی مورد پذیرش قرار گیرد. در یک طرح توجیهی باید صفر تا صد کار تحلیل شود و گزارش طرح توجیهی به خوبی پاسخگوی تمام سوالات در زمینه شروع کار باشد.

پر واضح است اطلاع از محاسبات مالی و منابع به پیش‌بینی موفقیت آمیز بودن یک طرح می‌انجامد، لذا برای توجیه یک طرح یا پلن باید آن را در قالب گزارش توجیهی ارائه داد تا تمام موارد مهم در مورد آن شفاف سازی شود.

یک گزارش توجیهی خوب باید شامل سه بخش باشد، که عبارتند از:

  1. تجزیه و تحلیل مالی Financial Analysis

این بخش به بررسی ابعاد مالی طرح می‌پردازد تا هزینه‌ها مشخص شده و سودآوری نیز برای سرمایه گذاران اثبات شود.

  1. مطالعه بازار Market Study

مطالعه بازار در طیف ابعاد مختلف بازار مثل کمبود، عرضه و تقاضا، بازار هدف و… آگاهی می‌بخشد تا نتیجه کسب و کار سودمند توجیه شود.

  1. توجیه پذیری فنی Technical Feasibility

هر طرحی قاعدتا به توجیه پذیری فنی احتیاج دارد تا از لحاظ فناوری‌ای که به کار می‌رود، ظرفیت مورد نیاز، محل اجرای پروژه، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای تولید و ساختار اجرایی، نیز قابل تائید باشد.

Preparation-of-bank-statement

موارد مورد نیاز برای گزارش توجیهی

اولین چیزی که در تدوین گزارش توجیهی حائز اهمیت است، امکان‌سنجی طرح است که باید طی آن طرح با جزئیات معرفی شود تا اهمیت اقتصادی آن ثابت شود و توضیحی از هدف اجرا و نحوه مدیریت آن ارائه گردد. پس از تشریح امکان پذیری طرح، به حوزه رقابت پرداخته و مزایای طرح به نسبت به رقبای دیگر و روش‌های آن برآورد می‌شود.

از دیگر موارد مورد نیاز در یک گزارش توجیهی محاسبات مالی و اقتصادی است که در جدول سرمایه گذاری برآورد می‌شود و به تعبیر دیگر هزینه‌های ثابت و جاری طرح مشخص می‌شود تا با پیش بینی سود و زیان مدت بازگشت سرمایه به دست آید. چنان‌چه سودآوری آن قابل توجیه بود، سرمایه گذاری، کسب و کار و تجارت آغاز خواهند شد.

طرح کسب و کار

برای تهیه گزارش توجیهی مهم‌ترین نکات در روند طرح کسب و کار برنامه ریزی، برآورد هزینه‌های مالی و زمانی است. با آگاهی از این موارد آینده یک طرح کاملا آشکار شده و لذا سرمایه گذاری با اطمینان بیش‌تری صورت می‌گیرد. طرح توجیهی و بیزینس پلن باید پیش از آغاز کار تدوین شود.

گفتنی است از زمانی که بانک‌ها از کارآفرین‌ها درخواست طرح کسب و کار یا همان business plan کردند، این طرح‌ها در قالب یک گزارش توجیهی تدوین شد.

از طرح کسب و کار به عبارت ساده‌تر برای نگاه دقیق‌تر به یک ایده استفاده می‌شود تا از تمامی ابعاد ارزیابی شود. این کار موجب شناسایی نقاط قوت و ضعف ایده است که با جمع آوری اطلاعات مورد نیاز به تصمیم‌گیری بهبود می‌بخشد.

 

با مشاوره کاملا رایگان کامفارپرو
بهترین انتخاب را برای سازمان خود داشته باشید.
ارسال پیام در تلگرام

طرح توجیهی بانکی

چنان‌چه برای عملی کردن طرح خود نیاز به سرمایه گذاری از سوی بانک دارید، باید از طریق گزارش طرح توجیهی بانک را مجاب کنید که طرح شما سودآور است و لذا سرمایه گذاری موفقیت آمیزی را به ارمغان می‌آورد. در طرح توجیهی بانکی باید تمام واقعیت‌های ایده را بیان کرد و در این گزارش فرضیه‌های نادرست جایی ندارند. بحث، بحث اعداد و ارقام است که باید با نهایت دقت محاسبه شود تا هنگام عرضه به بانک مورد پذیرش واقع شود.

انواع طرح‌های توجیهی به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • طرح ایجاد
  • طرح توسعه

طرح ایجاد برای نخستین بار مطرح می‌شود و قرار است در صورت توجیه پذیر بودن به اجرا برسد. در تهیه این گزارش باید نهایت دقت را به خرج داد، چرا که سرمایه گذار یا همان بانک باید مجاب شود که ایده اولیه پتانسیل سودآوری دارد.

بر خلاف طرح ایجاد بانک‌ها تمایل بیش‌تری برای سرمایه گذاری در طرح توسعه دارند، چرا که این طرح از مرحله تولید اولیه گذشته و امکان سودآوری آن بیش‌تر است. طرح توجیهی‌ای که به منظور توسعه ارائه می‌شود، قابل قبول‌تر است چرا که بانک از بازپرداخت وامی که در اختیار آن قرار می‌دهد اطمینان بیش‌تری دارد.

گزارش توجیهی بانکی

هر کسب و کاری که با موفقیت مواجه می‌شود و شاهد سودآوری آن هستیم در بدو امر تنها یک ایده بوده است. برای اجرایی کردن ایده‌های کسب و کار چنان‌چه نیاز به دریافت تسهیلات بانکی باشد، باید گزارش توجیهی بانکی ارائه شود که مورد قبول بانک مورد نظر باشد. این چنین گزارشی اغلب به دو شکل تهیه می‌شود: مختصر و کامل.

گزارش توجیهی بانکی مختصر یک گزارش کوتاه است که به ارزیابی موارد مهم طرح پرداخته و آن‌ها را از ابعاد مختلف بررسی می‌کند. این گزارش در مدتی کوتاه قابل تدوین است و یه عنوان یک گزارش اولیه معمولا توسط بانک‌ها درخواست می‌شود؛ اما گزارش توجیهی کامل همان‌طور که از نامش پیداست شامل تمام جزئیات یک طرح بوده و شفاف سازی کامل در آن صورت گرفته است که پس از تائید گزارش مختصر برای محکم کاری باید ارائه شود.

گزارش توجیهی جهت ارائه به بانک

امروزه بانک‌های مختلف یک منبع مالی خوب برای طرح‌های اجرایی هستند که با ارائه تسهیلات، بخش اقتصادی پروژه را تا مرحله اجرا و سودآوری تامین می‌کنند، اما بانک‌ها معمولا برای پذیرش یک طرح نیاز به یک گزارش توجیهی استاندارد و قابل اطمینان دارند. گزارش توجیهی جهت ارائه به بانک باید از همه نظر بی نقص باشد و ابهامی در آن وجود نداشته باشد تا بانک برای اجرایی شدن طرح حاضر به پرداخت وام باشد.

گزارش توجیهی قابل ارائه به بانک

یک گزارش توجیهی قابل ارائه به بانک باید آینده طرح را به وضوح پیش‌بینی کرده باشد. گفتنی است هر طرحی تا زمانی که در قالب طرح توجیهی در نیامده آینده‌ای نامعلوم دارد، چرا که ابعاد مختلف آن در دنیای واقعی محاسبه نشده است. چنان‌چه تمایل به ارائه طرح خود به بانک دارید و می‌خواهید از تسهیلات بانکی برخوردار شوید در وهله اول باید معیارهای هر بانکی را در توجیه پذیری یک پروژه بدانید. هر بانکی بسته به حوزه فعالیت یک طرح توجیهی خاص و در عین حال، جامع و کامل می‌خواهد. برای تدوین گزارش توجیهی قابل ارائه به بانک بهتر است از افراد خبره کمک خواست تا یک گزارش قابل قبول را طراحی کند.

اغلب بانک‌ها در طرح توجیهی که طلب می‌کنند، فرمت خاصی را پذیرا هستند که هنگام تهیه گزارش باید به فرمت خام آن توجه شود. به طور کلی می‌توان گفت طرح توجیهی که توسط یک فرد کار آزموده برای بانک طراحی می‌شود، کم‌تر با شکست مواجه خواهد شد، چرا که کارشناسی شده است و ابعاد مختلف آن از دیدگاه بانک مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند.

طرح توجیهی توسط مشاور عضو کانون

ایده شما هرچند بسیار کارآمد و حساب شده باشد، باید برای اجرایی کردن، آن را در قالب یک طرح توجیهی کامل ارائه دهید. اگر این طرح با دقت تدوین نشود، حتی اگر ایده خارق العاده هم باشد، توسط سرمایه گذار پذیرفته نخواهد شد، لذا تهیه طرح توجیهی بدون نقص بسیار حائز اهمیت است. برای این‌کار بهترین گزینه کمک گرفتن از مشاور عضو کانون است.

در حقیقت طرح توجیهی که توسط مشاور عضو کانون تهیه شود، در همان مرحله تدوین گزارش نقص‌هایش برطرف می‌شود و به ایده پرداز آگاهی داده خواهد شد که فرد یا سازمان مورد نظر برای سرمایه گذاری در این طرح آیا مجاب می‌شود یا خیر، بنابراین توجیه پذیر بودن طرح به وضوح در طرح توجیهی توسط مشاور عضو کانون مشخص خواهد شد.

آشنایی با نرم افزار کامفار

کامفار یک نرم افزار محاسباتی دقیق برای تهیه طرح توجیهی است که به وسیله واحد ارزیابی اقتصادی بخش عملیات یونیدو طراحی شده است. این برنامه کاربردی در سال 1979 در نیویورک تدوین شد و نام آن حالت اختصاری عبارت Computer Model for Feasibility Analysis and Reporting است که در معنای فارسی عبارت است از: مدل کامپیوتری برای آنالیز امکان سنجی و گزارش گیری.

این نرم افزار با بهره‌گیری از تجربیات بیش از 30 کشور برای نخستین بار بعد از 3 سال حالت آزمایشی در سال 1983 به شکل رسمی به بازار عرضه شد. امروزه به علت وقت گیر بودن محاسبات مالی توسط نیروی انسانی و احتمال خطا برای تهیه طرح توجیهی از نرم افزار کامفار استفاده می‌شود، چرا که دقت بالایی داشته و در مدت زمانی کوتاه بهترین نتیجه را ارائه می‌دهد.

خوشبختانه از نرم افزار کامفار برای ارائه گزارش توجیهی به بانک‌ها نیز می‌توان استفاده کرد، چرا که دقت این برنامه مورد تائید است. در حال حاضر این نرم افزار از 15 زبان زنده دنیا پشتیبانی می‌کند که زبان فارسی نیز در میان آن‌هاست، بنابراین استفاده از آن برای ما ساده‌تر خواهد بود.

ﺗﻮﻟﯿﺪ-اﻧﻮاع-ﺟﻌﺒﻪ-و-ﺳﺒﺪ-پلاﺳﺘﯿﮑﯽ-ﻣﯿﻮه
استفاده از نرم افزار comfar برای تهیه گزارش توجیهی

طرح توجیهی با کامفار

برای تهیه طرح‌های توجیهی توسط نرم افزار محاسباتی کامفار COMFAR باید به این امر واقف بود که شرط توجیه پذیر بودن طرح، صحت اطلاعات وارد شده است. یعنی باید فرم‌ها و جدول‌هایی که در آن تعبیه شده است با اطلاعات صحیح و دقیق تکمیل شوند. وارد کردن اطلاعات صحیح است که منجر به طرح توجیهی بدون نقص می‌شود. البته لازم به ذکر است خود نرم افزار کامفار با توجه به استانداردهایی که در برنامه ریزی آن تعبیه شده است در صورت وارد کردن اطلاعات نادرست خطا می‌دهد.

کسی که برای طرح توجیهی از این روش استفاده می‌کند باید خطاهای آن را نیز بشناسد. این خطاها به علت عدم تناسب اعداد و ارقام رخ می‌دهند که پس از تصحیح برطرف می‌شوند.

طرح توجیهی با استفاده از کامفار در صورتی قابل قبول است که پس از انجام محاسبات هیچ خطایی رخ ندهد. این به معنای ورود اطلاعات درست و واقعی است. خروجی نرم افزار کامفار در صورت وارد کردن اطلاعات درست، یک طرح توجیهی قابل ارائه به سرمایه گذار خواهد بود.

دانلود فرمت خام طرح توجیهی

همان‌طور که اشاره کردیم یکی از ملزومات پیش از آغاز کسب و کار یا برنامه تولید، طرح توجیهی است که با کاهش ریسک و جلوگیری از خطرات احتمالی قادر به افزایش شانس موفقیت خواهد بود. هر کارآفرینی که ایده‌ای در ذهن دارد برای شروع نیاز به طرح توجیهی دارد و در صورت نیاز باید گزارش آن را به سایر افراد، سازمان‌ها و بانک‌ها نیز نشان دهد تا برای طرح خود تامین کننده مالی پیدا کند.

طرح-توجیهی-تجاری-را-با-استفاده-از-متدهای-بیشترین-به-روز-آماده-کنید
تهیه گزارش توجیهی برنامه ریزی تجاری

گزارش توجیهی توسط شرکت کامفار پرو

شرکت کامفار پرو در حوزه مشاوره مالی، سرمایه گذاری وارائه خدمات تامین مالی با سال‌ها تجربه موفق، به حسن شهرتی دست یافته است که اطمینان افراد و یا شرکت‌های مختلف را جلب کرده است. این شرکت مشاوره‌های لازم را به منظور کمک به ارتقای یک ایده کاری در اختیار ایده پرداز قرار می‌دهد و همراهی مطمئن تا مرحله اجرایی شدن طرح به شمار می‌آید.

کامفار پرو با تهیه و تدوین انواع گزارش‌های توجیهی در خدمت شما است. گفتنی است چنان‌چه طرح توجیهی توسط این شرکت طراحی شود احتمال پذیرش آن توسط سرمایه گذاران تا حد زیادی افزایش می‌یابد، چرا که یکی از افتخارات این مجموعه این است که عضو رتبه بندی شده کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری هستند.

علاوه بر این کامفار پرو عضو انجمن شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری و نظارت طرح‌ها، عضو سازمان مدیریت و برنامه ریزی ( نظارت راهبردی ریاست جمهوری سابق )، سازمان نظام مهندسی و کشاورزی و منابع طبیعی و…نیز هست.

با توجه به این موارد، تهیه گزارش توجیهی توسط شرکت کامفار پرو به معنای توجیه پذیری طرح برای سرمایه گذاری و اجرا است، چرا که احتمال پذیرش گزارشی که توسط این مجموعه طراحی می‌شود، بسیار بالاست.

سخن آخر

گزارش توجیهی برای محاسبه امکان اجرایی شدن و سود آوری طرح به منظور دریافت تسهیلات بانکی مثل وام ضروری است. برای تهیه این گزارش به علت پیچیدگی و زمان‌بر بودن آن از نرم افزار کامفار استفاده می‌شود که مورد تائید است و نتایجی دقیق ارائه می‌دهد. شرکت کامفار پرو با سال‌ها تجربه و کسب موفقیت‌های چشم‌گیر انتخاب شرکت‌های بزرگی بوده که برایشان نتایج ایده‌آلی رقم زده است. برای مشاوره و تهیه انواع گزارش طرح توجیهی می‌توانید با خیالی آسوده بر روی کمک متخصصان کامفار پرو حساب کنید.

نمونه گزارشات انجام شده توسط کامفار پرو

Document
ردیف نام طرح نام کارفرما
1 مجتمع پتروشيمي توليد پلي پروپيلن از گاز طبيعي به ظرفيت ساليانه 520 هزار تن گروه انرژي آريادانا
2 احداث مجتمع شيميايي توليد كاتاليزور با پايه آلومينا براي واحد DRI صنايع فولاد سازي شركت آسكوتك
3 احداث نيروگاه گازي خرمشهر به ظرفيت عملي حدود 500 مگاوات بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي
4 طرح توسعه نيروگاه زرگان (شهيد مدحج) به ظرفيت عملي حدود 500 مگاوات بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي
5 طرح احداث نيروگاه گازي عسلويه به ظرفيت عملي حدود 600 مگاوات بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي
3 مكان يابي احداث كارخانه توليد شيشه سبك يكبار مصرف بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي
6 مطالعات مالي و اقتصادي طرح احداث ايستگاه پمپ گاز CNG پروژه فوق لیسانس برای شركت بهينه سازي مصرف سوخت و انرژي
7 توليد نخ پنبه اي شانه شده نمره چهل با ظرفيت ساليانه بيش از 1200 تن كارخانجات ريسندگي و بافندگي سلك باف
8 تهیه گزارش مطالعات بازار، فنی، مالی و اقتصادی طرح احداث مجتمع تفریحی چالوس شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی
9 مطالعات مالي و اقتصادي وزیست محیطی حذف اولئوم از واحد اسيدسولفوريك سازي مجتمع پتروشيمي رازي ایان نامه فوق لیسانس برای شركت پتروشيمي رازي
10 مطالعات مالي واقتصادي و زیست محیطی طرح گوگرد زدايي از واحد اسيد سولفوريك سازي مجتمع پتروشيمي رازي پایان نامه فوق لیسانس برای شركت پتروشيمي رازي
11 تهیه گزارش مطالعات بازار، فنی، مالی و اقتصادی طرح احداث هتل سه ستاره قائن شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top