skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
گزارش توجیهی کشاورزی پرورش گوسفند داشتی با نرم افزار کامفار Comfar

گزارش توجیهی کشاورزی پرورش گوسفند داشتی با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

محصول طرح گوسفند می باشد که به روش داشتی پرورش می یابد. گله های گوسفند داشتی به گله های می گویند که در آن میش ها و یا گوسفند هایی که به جهت تولید بره، شیر و یا تولید گوشت و پشم از آنها استفاده می شود وجود دارد. در این نوع از پرورش گوسفند تعداد زیادی میش مادر و والد به همراه تعداد کمتری قوچ نگه داری می شود که هدف از این کار افزایش درصد زایش در گوسفندان است. معمولاً در گله های داشتی به ازای هر ۵۰ راس گوسفند ماده والد (میش) یک راس قوچ والد در گله نگه داری می شود. اما این نسبت از تعداد قوچ و بره های ماده بسته به نوع نژاد و جثه دام قابل تغییر می باشد. برای این کار گوسفند نژاد افشاری خوب است زیرا: سرعت رشد بالا، تولید شیر مطلوب، سازگاری سریع با محیط، عادت پذیری با شرایط آب و هوای مناطق سرد، قدرت راهپیمایی مناسب، توان چند قلوزایی و مقاومت بالا در مقابل امراض، ویژگیهای ژن گوسفندی افشار است. گوسفند رومانوف هم یکی از بهترین نژادهای زایشی و چند قلوزاست. با توجه به استفاده بی رویه از ذخایر آب زیر زمینی بعید به نظر می رسد که با ادامه شرایط کنونی وضعیت مراتع بهتر شود. اگر تعداد دام سبک کاهش داده نشود آسیب به مراتع خیلی شدید خواهد بود. خوشبختانه برنامه ای برای کاهش دام سبک وجود دارد و تعداد این دام هم اکنون نیز در حال کاهش است. در حال حاضر براساس آخرین آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی میزان گوشت قرمز تولیدی در سال ۱۳۹۰ در کشور ما ۸/۹۶۶ هزار تن می باشد و گوشت حاصل از گوسفند ( که توسط حدود ۵۰ میلیون رأس گوسفند در قالب حدود ۲۷ نژاد تولید می شود) ۴/۳۵۵ هزار تن اعلام شده است. بنابراین سهم گوشت حاصل از گوسفند در کشور ما در حال حاضر ۷/۳۶ درصد کل گوشت قرمز تولیدی در سال است. اما این مقدار گوشت تولید شده پاسخگوی نیاز رو به افزایش جمعیت نیست. بنابراین، افزایش بازدهی در تولید گوشت گوسفند از اهمیت خاصی برخوردار است. بر اساس آمار سال ۱۳۸۱ متوسط مصرف سرانه گوشت قرمز در كشور ۴/۱۲ کیلو گرم بوده است. در صورتيكه بر اساس نظر وزارت بهداشت حداقل مصرف سرانه گوشت قرمز براي هر فرد ۱۸ کیلو گرم مي باشد (کلانتری و غفارپور، ۱۳۸۱). بنابراین، از طرفی باید تعداد دام را کاهش داد و از طرف دیگر میزان نیاز به گوشت بیش از مقداری است که هم اکنون تولید می شود. لذا بنظر می رسد راه حلی بجز افزایش بهره  وری در دام سبک وجود ندارد. با اصلاح نژاد دام هاي بومي و سوق دادن آنها به سمت توليد گوشت بیشتر ميتوان تا حدي توليد گوشت كشور را افزایش داد.

نام محصول

گوسفند داشتی

تولید

با توجه به بررسی های صورت گرفته و آمار اتاق بازرگانی تهران و اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان تولید بر اساس کیلوگرم از سال 92 تا 95 روندی صعودی داشته است.

مصرف

با توجه به بررسی های صورت گرفته و آمار اتاق بازرگانی تهران و اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان مصرف بر اساس کیلوگرم از سال 92 تا 95 روندی نزولی داشته است.

واردات

طبق آمار و اطلاعات اتاق بازرگانی تهران میزان واردات گوشت گوسفند از سال 1391 تا 1395 در مجموع روندی نزولی داشته است که واحد آن بر اساس کیلوگرم است.

صادرات

طبق آمار و اطلاعات اتاق بازرگانی تهران میزان واردات گوشت گوسفند از سال 1392 تا 1393افزایش و 1393 تا 1395 کاهش پیدا کرده است که واحد آن بر اساس کیلوگرم است.

مطالعات فنی

مدیریت گله‌ها به امکانات و شرایط موجود بستگی دارد. چنانچه در ادارة گله‌ از اصول علمی استفاده شود، نگهداری میش های داشتی به خاطر دو محصول (بره و پشم) بسیار اقتصادی است. در مرحله قبل از جفت گیری احتیاجات میش های داشتی را می توان فقط از مرتع تأمین کرد و معمولاً در این دوره میش ها لاغر به نظر می‌رسند. بهبود وضعیت غذایی میش ها در مرحله قبل از جفت‌گیری (فلاشینگ) باعث افزایش میزان تخمک اندازی، جلو افتادن فصل جفت‌گیری، طولانی شدن دورة فحلی، افزایش بره‌زایی و دوقلوزایی و همچنین کاهش تعداد میش های قصر (غیر آبستن) می‌گردد. تغذیة متعادل در دوره جفت‌گیری تأثیر مهمی بر نسبت آبستنی و بره‌زایی دارد. میش ها در دوره آبستنی (بویژه از سه ماهگی به بعد) به مراقبت بیشتری نیاز دارند. تأمین مواد مغذی در 4 هفته آخر، آبستنی به خاطر رشد سریع جنین اهمیت دارد و کمبود این مواد باعث بروز بیماری های متابولیکی از جمله مسمومیت آبستنی می‌شود. تغذیه با علوفه مرغوب و کنسانتره احتیاجات نگهداری و آبستنی میش ها را تأمین می‌کند. پرکارترین دوره نگهداری از میش های داشتی، در فصل زایش است در این زمان باید تعدادی کارگر کمکی به کار گرفت و به صورت شبانه‌روزی از میش ها مراقبت نمود. عدم توجه کافی به میش ها و بره‌های تازه متولد شده سبب بروز خسارتهای اقتصادی شدید می‌شود. دوره شیردهی میش ها پس از زایمان آغاز می‌شود و 3 تا 5 ماه ادامه می‌یابد. در این دوره باید غذای کافی و دارای کیفیت مناسب در اختیار میش ها گذاشته شود. زیرا مشخص شده است که متعادل بودن جیره تأثیر مستقیم بر ترکیب شیر میش ها دارد. البته عوامل دیگری مانند نژاد و خصوصیات فردی میش نیز بر ترکیبات شیر اثر می‌گذارد. در هر صورت چنانچه مقدار و کیفیت شیر میش پایین باشد رشد بره‌های شیرخوار به تأخیر می‌افتد.

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top