skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
طرح توجیهی احداث کارخانه تولید لنت ترمز انواع خودروهای ایرانی با نرم افزار کامفار Comfar

طرح توجیهی احداث کارخانه تولید لنت ترمز انواع خودروهای ایرانی با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

بررسی بازار لنت در کشور

 لنت ترمز از جمله قطعاتی است که به صورت انبوه در کشورمان با برندها متنوع و البته کیفیت‌های متفاوت عرضه می‌شود و همواره از این صنعت به علت قدمت طولانی و اشتغال زایی جوانان این مرز و بوم، به عنوان یک افتخار ملی یاد می‌شود.
لنت ایرانی را دست کم نگیرید، در حال حاضر و در بین کشورهای متمول عربی در همسایگی کشورمان و حتی کشورهایی با اقتصادی نوظهور هم چون ترکیه، تنها ایران است که به عنوان برترین تولید کننده لنت در خاورمیانه شناخته می‌شود.
در صنعت ایران علاوه بر برندهای قدیمی لنت هم چون پارس، جهان لنت و … برندهای دیگری هم با خریداری امتیاز تولید و تحت لیسانس برندهای معتبر جهانی حضور دارند که همین عامل سبب شده است تا رقابت داغ‌تری را در این بازار شاهد باشیم.
بعد از پوست اندازی صنعت لنت در کشورمان و آغاز تولید لنت‌های بدون آزبست و همسو شدن با استانداردهای جهانی، لنت‌های ایرانی در کشورهای جنگ زده همسایه با استقبال چشمگیری روبرو شدند. از همین رو حتی برخی از شرکت‌ها نمونه‌های صادرتی خود را با کیفیتی بهتر از نمونه عرضه شده در بازار داخلی، تولید کردند تا بازار کشورهای همسایه را هم به دست بگیرند که در این امر تا حد بسیاری هم موفق عمل کردند.

ظرفیت تولید صنایع داخلی

میزان مصرف لنت ترمز در ایران برای خودروهای سبک و سواری حدود 15 تا 17 میلیون دست، برای موتور سیکلت حدود 8 میلیون دست، برای خودروهای سنگین حدود 8 هزار تن، برای قطارهای مترو حدود 50 هزار دست و برای قطارهای باری و مسافری حدود 200 هزار عدد در سال عنوان می‌شود. همه این‌ها را گفتیم که بدانید صنعت تولید لنت علاوه بر کفاف بازار لنت و تولید حداقل 25 میلیون لنت در سال، می‌تواند جوابگوی بازار خارج از کشور هم باشد؛ در حال حاضر به دلایلی از جمله دریافت سود 28 درصدی بانک‌ها برای نوسازی صنایع لنت، پرداخت تعرفه 100 درصدی صادرات لنت و از طرفی دریافت تعرفه 4 تا 11 درصدی واردات آن و از همه مهم‌تر هجوم برندهای ساخت کشور چین به ایران باعث شده است تا از 140 مجوز صادر شده برای تولید لنت در کشورمان، بیش از 70 درصد آن‌ها غیرفعال بوده و عملاً هیچ نقشی در تولید ناخالص ملی نداشته باشند.

برندهای ساخت کشور چین از هر راهی که بتوانند مشتری جذب می‌کنند، آن‌ها حتی با قرار دادن اشانتیون‌هایی نظیر حوله، نوار چسب، چسب لنت و … در بسته بندی لنت، سعی دارند تا مشتری ایرانی را هر چه بیشتر به سمت خود جذب کنند. حقیقت امر این است که اغلب مکانیک‌ها نیز برای پاک کردن دستهایشان و استفاده از این هدایای مجانی، خرید لنت ساخت چین را به خریدار ایرانی پیشنهاد می‌کنند و حتی در صورت محول کردن خرید لنت به خود مکانیک نیز قضیه به نحو بدتری رقم می‌خورد.
با وجود برندهای تقلبی حتی با نام و نشان شرکت‌های ایرانی بر روی بسته بندی‌ آنها؛ اما با قاطعیت تمام می‌توان گفت مشتری ایرانی هنوز اعتماد خود را نسبت به تولیدات کشورمان از دست نداده و با توجه به گستردگی تولیدات شرکت های ایرانی حتی برای خودروهای خارجی نیز خرید لنت با کیفیت ایرانی توصیه می‌شود.

مطالعات فنی

روش تولید

در گذشته بیشتر لنت ترمز ها از ماده ای به نام آزبست ساخته می شدند اما همانطور که می دانید امروزه دیگر از آزبست به خاطر سرطان زا بودن آن استفاده نمی شود. امروزه لنت ترمز خودرو ها از ترکیبات متنوعی ساخته می شوند. خود لنت ترمز از یک ماده با اصطکاک بالا ساخته شده است که به صفحه ای فلزی در پشت آن متصل شده است این اتصال بسیار محکم و مقاوم است. همچنین جنس این صفحه آنقدر محکم است که در برابر انواع تنش ها نباید مشکلی پیدا کند. هنگامی که پدال ترمز خودرو خود را می فشارید پیستون های ترمز به این صفحات فلزی نیرو وارد می کنند که نیروی زیادی است لنت به سمت دیسک ترمز حرکت می کند و قسمت جلویی لنت ترمز شما که از ماده ای با اصطکاک بالا تشکیل شده است با دیسک ترمز تماس پیدا می کند و سرعت خودرو کم می شود. مواد تشکیل دهنده لنت ترمز های امروزی معمولا در یکی از این موارد قرار می گیرد.

 مواد ارگانیک

این لنت ترمز ها برای استفاده در شهر بسیار مناسب هستند چون میزان خورده شدن آنها قابل قبول است، صدای مزاحمی برای گوش ها ندارند، دیسک ترمز را نمی سایند و ضرات معلق مضر برای سلامتی شما و اطرافیان در فضا پراکنده نمی کنند. این لنت ترمز ها برای خودرو های خانوادگی و شخصی بسیار مناسب هستند چون هنگامی که لنت ها سرد هستند هم خوب ترمز می گیرند. البته این نوع لنت ترمز برای رانندگی مسابقه ای خوب نیستند چون وقتی داغ می شوند از قدرت ترمزی آنها کاسته می شود.

 نیمه فلز/نیمه سینتر

این ترکیب خوبی برای خیابان و پیست است. به نظر می رسد این نوع لنت ترمز برای خودرو های اسپرت مانند سوبارو امپرزا مناسب تر است. این نوع لنت ترمز وقتی که سرد است به خوبی لنت ترمز های ارگانیک نیستند بنابراین در اولین ترمز ها باید کمی احتیاط کنید تا لنت های شما گرم شود. اما این نوع لنت ها هنگامی که داغ است کارایی بسیار خوبی دارند. اما در مواردی از ضعف اتصال این نوع لنت به صفحه پشتی آن گزارش شده است و همینطور مواردی بوده است که ماده اصلی لنت که ایجاد اصطکاک می کند کاملا از بین رقته است اما این موارد زیاد تکرار نشده است.

فلزی

این لنت ترمز ها مخصوص مسابقه هستند یا رانندگی در شرایط سخت مورد استفاده قرار می گیرند. این ترمز ها دیوانه وار دود می کنند و صوت می کشند، جنس آنها سخت است و به مرور از ضخامت دیسک ترمز می کاهد. این لنت ترمز ها هم وقتی که سرد هستند خوب عمل نمی کنند.

 سرامیک

در لنت ترمز های سرامیکی هنوز فیبر های فلزی وجود دارند. اما در آنها به جای استفاده از فولاد از مس استفاده شده است. استفاده از مس باعث شده است که خوردگی کمتر شود و گرما بهتر منتقل شود. این لنت ها کمتر خورده می شوند، راحتتر خنک می شوند، عمر بیشتر دارند، بسیار کم صدا هستند چون صدایی که تولید می کنند از دامنه فرکانس شنوایی انسان خارج است. اما سگ ها از این صدا دیوانه می شوند. همچنین گرد و غبار آن تیره نیست و باعث سیاه شدن چرخ های شما نمی شود.

 اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top