skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
گزارش توجیهی بسته بندی انواع محصولات غذایی با نرم افزار کامفار Comfar

گزارش توجیهی بسته بندی انواع محصولات غذایی با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

احداث وراه اندازی هر واحد صنعتی نیازمند شناخت مبانی تئوریک و دیدگاه های عملی متناسب با شرایط اقتصادی موجود جامعه به منظور نیل به اهداف تولید می باشد. بررسی امکان واحد ( امکان سنجی) ایجاب می کند که پارامتر های مختلف و چند جانبه اقتصادی، صنعتی در یک طرح جامع توجیهی ، تحقیقاتی مورد نظر قرار گیرند. بسته‌بندي به عنوان يك ابزار كارآمد سالهاست كه مورد  نظر كارشناسان علم بازاريابي قرار گرفته است. استفاده از انواع مختلف بسته بندي ضمن اينكه قابليت نگهداري بهتري را به كالا مي‌بخشد در كسب سهم بالاتري از بازار، براي كالاي مورد نظر نيز مؤثر است. نظريه پردازان بازاريابي ، دو نقش مهم براي بسته بندي متصور هستند كه عبارتند از نقش Protective و نقش Promotive . چنانكه از واژه به كار گرفته شده براي اين نقش ها نيز برمي‌ايد نقش نخست به وجه نگهداري و دوام حاصل از بسته بندي و نقش دوم به جنبه آگاهي دهنده و پيش برنده بسته بندي اشاره دارد. از ديگر سو توجه ناكافي به موازين بسته بندي بهداشتي موجب گشته است كه محصولات مختلف غذايي كشور عليرغم دارا بودن كيفيت بسيار خوب در بدو توليد به دليل پيدايش پاره اي آلودگي‌هاي ثانويه و يا عرضه در اندازه ها و اشكالي خارج از استاندارد يا پسند بازار هدف نتوانند به بازارهاي جهاني راه يافته و مسير را براي افزايش سطح توليد داخلي هموار نمايند. بديهي است با اجراي طرح هاي فرآوري و بسته بندي بهداشتي ، محصولات غذايي توليدي كشور ، قابليت رقابت با محصولات مشابه خارجي را در بازارهاي جهاني خواهند داشت. همچنين با توجه به بازار تقاضاي مطلوب داخلي براي انواع ادويه جات ، حبوبات و ساير محصولات غذايي گرانول يا پودري ، لزوم توجه بيشتر به بسته بندي اين مواد به منظور افزايش سهولت دسترسي ( عرضه ) و نگهداري مشخص‌تر مي‌شود. ضمن اينكه پرداختن به اين موضوع داراي توجيه مناسب اقتصادي بوده و با اجراي اين طرح ، مي‌توان بستر مناسبي را براي اشتغال نيروهاي ماهر و نيمه ماهر فراهم آورد كه با توجه به ماهيت صنايع غذايي بانوان مي‌توانند سهم بسزايي در آن داشته باشند.

نقش بسته بندی محصول و اهمیت آن :

بسته بندی عبارت از تکنیک و اصول بهره گیری از مناسبترین وسایل یا موادی است که بتواند یک  کالا را به طور سالم از منطقه تولید به دست مصرف کننده نهایی برساند . بسته بندی مهمترین حلقه رابط بین تولید، نگاهداری، حمل و نقل و بازاریابی است. نحوه بسته بندی یک کالا اعم از اینکه ماده غذایی، کشاورزی و یا غیره باشد توانایی و آگاهی یک کشور را در بهره گیری مناسب و مطلوب از نیروی کار، ماده اولیه ، سرمایه و تخصص را نشان می دهد . بهبود کیفیت بسته بندی کالا، موجبات توسعه صادرات آن را فراهم ساخته و حمل و نقل ، جابه جایی، بارگیری، تخلیه و عمرنگاهداری محصول را افزایش داده و میزان ضایعات آن را کاهش می دهد . برطبق برآورد (فا او) اصلاح روشهای بسته بندی و جابه جایی کالا ها می تواند در بسیاری ازکشورها میزان ضایعات کشاورزی را پس از برداشت به کمتر از 5% کاهش دهد. در کشورهایی که صنعت بسته بندی تکامل پیدا نکرده است یا سطح کیفی بسته بندی پایین است در حدود 30%  مواد غذایی از مرحله تولید تا مصرف ضایع می شوند در صورتیکه این ضایعات در کشورهای پیشرفته 3% است.

به طور کلی مزایای بسته بندی محصول رامی توان به شرح زیر خلاصه کرد:

1- محصول را در برابر عوامل مخرب خارجی مانند میکرو ارگانیزمها، و تغییرات بیولوژیکی و شیمیایی در طول دوره انبارداری، حمل و نقل و غیره محافظت می کند

2- عمر انباری کالا را افزایش می دهد.

3- امکان تقلب و دستکاری را توسط دیگران محدود می سازد

4- بسته بندی در بازاریابی کالا نقش بسیار حیاتی دارد

5- تقلیل میزان ضایعات

6- حفظ تازگی و کیفیت کالا

برای اینکه بسته بندی مطلوب قابل قبول باشد باید موارد زیرمورد توجه قرار گیرد:

بسته تندی باید از نظر دید عموم ، مطلوب، دارای اندازه ، شکل و کیفیت مناسب باشد. همچنین باید دارای فضای کافی برای درج مطلب که ازنظر قانونی بر بسته بندی درج می شود ودر بازاریابی وتبلیغات تاثیر دارد باشد. جنس مواد اولیه بسته بندی باید محکم  و بادوام بوده و در صورت امکان بر اساس نیاز خریدار محصول آن قابل رویت باشد تا مصرف کننده بتواند بهتر کیفیت آن را ملاحضه نماید.

مطالعات فنی

خط تولید بسته بندی مواد غذایی

خط تولید بوجاری وبسته بندی حبوبات شامل دستگاه شن گیر، بوجاری، برس زدن سیلوها والواتورها و ملحقات آن می باشد و در انتهای خط نیز دستگاه بسته بندی حبوبات قرار دارد که محصول را بسته بندی می نماید . تمامی این دستگاهها ساخت ایران می باشد. اساس فرآیند بسته بندی حبوبات در واقع جداسازی ناخالصی ها و ذرات خارجی و تمیز کردن و بسته بندی آنهاست و دستگاههای ذکر شده جوابگوی نیاز این فرآیند می باش دند. بزرگترین دستگاههای بوجاری در کاخانجات تولید آرد وسیلو استفاده می گردد و بالاترین ظرفیت را دارد که از انواع الک ها درچند نوبت و شن گیر و سیاهدانه گیر و آهن گیر و …استفاده می شود .
دستگاههای به کار رفته در واحد بسته بندی حبوبات در واقع همان کار بوجا ری انجام می دهند منتها در ظرفیت و سایز پایین تر دستگاهها و ماشین آلات مورد نیاز را برای حمل محصول از انبار به سالن تولید برای حمل حبوبات بوجاری شده به داخل بسته بندی نیاز به الواتوراست

بوجاری: این دستگاهای در واقع الک های لرزان و پنوماتیک می باشند که ضمن عمل بوجاری گرد وخاک آنرا نیز میگیرند . الک های لرزان بطور موازی وروی هم با فصله قرار گرفته اند . در اثر لرزش عمل بوجاری را انجام می دهد و دانه های درشت و کاه و کلش و سنگهای بزرگ را نیزمی گیرد. تعداد الک ها با سه مش متفاوت بوده و ظرفیت آن یک تن در ساعت می باشد . الک ها بصورت کشویی بوده و میتوان آنهار عوض کرد . لذا درجه بندی محصول از نظر اندازه و یکنواختی بوسیله الک های مورد نظر تأمین می گردد . در الک اول سیخ وچوب و کلوخه های درشت و دانه های بزرگتر از لوبیا درالک دوم نیم لپه یا دانه های شکسته ولی هم سایز لوبیا و در الک سوم ذرات ریز که از لوبیا ریزتر است مثل شن، علف هرز وغیره جدا میگردد .

پوست گیر (سیاهدانه گیر، شن گیر) : این دستگاه استوانه ای است که جو از آن عبور نمی کند و لی دانه های ریز ازجمله سیاهدانه، تخم علف های هرز و دانه های شکسته و کوچک و کلیه ذرات ریز از آن عبور می نمایند . استوانه توسط الکتروموتور حرکت دورانی نموده و دانه های ریز را از خود عبور میدهد.

برس زنی : عمل برس زنی برروی حبوبات را انجام می دهد. این دستگاه استوانه ای است که در قسمت مرکزی آن تعدادی برس تعبیه شده و استوانه خارجی آن دارای سوراخ های ریزی است که با حرکت دورانی به برسهای حرکت و عمل برس زنی را انجام می دهند و در صورت وجود دانه های ریز ، این دانه ها از سوراخها عبور کرده و جدا می گردند . درصورتی که واحد بخواهد پارافین زده شود در قسمت بالای این دستگاه می توان منبع کوچکی قرار داد تا پارافین بصورت کم به داخل محصول ریخته شود. (عمل پارافین زدن برای ایجاد شفافیت در حبوبات است). عمل برس زنی نوع تمیز کردن تکمیلی است چرا که دانه های دارای شکستیگی و گرد و خاک و حشرات و ذرات خارجی دراین عمل از دانه جدا شده و محصول کاملاً تمیز می گردد.

سورت: نوارسورت ۴ متری با عرض ۶۰ سانتی متر تعبیه گردیده که در دو طرف نوار سورت کرگران قرار می گیرند و عمل جداسازی و سورت و درجه بندی را انجام میدهند.

دستگاه بسته بندی: یک دستگاه بسته بندی برای بسته بندی حبوبات درنظر گرفته می شود. در کنار این دستگاهها درخط تولید نیازبه ۳ سیلو، ۲ عدد درابتدای ورود محصول به بوجاری ها می بایستی تعبیه گردد. بمنظور تأمین نیروی محرکه خط تولید به تعدادی الکتروموتور نیاز است. همچنین سیکلون برای گرفتن گردو خاک و ضایعات حاصل از بوجاری جو و حبوبات مورد نیاز می باشد.

 اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top