skip to Main Content
تهران، صادقیه، ستارخان، قبل از بازار سنتی، ساختمان تجاری اداری دریای نور، پلاک 910، طبقه سوم، واحد 12
طرح توجیهی معدن سیلیس ریزدانه با نرم افزار کامفار Comfar

طرح توجیهی معدن سیلیس ریزدانه با نرم افزار کامفار Comfar

مطالعات بازار

محصول تولیدی طرح سیلیس می باشد. نام سيليس Silicon از واژه لاتين (Silicis) به معنی (flint ) سنگ سخت، سنگ آتش زنه يا سنگ چخماق گرفته شده است. سيليس به عنوان دومين عنصر فراوان در پوسته زمين با فراواني 25% مي باشد. سيليس غيرفلزي است سخت به رنگ بيرنگ تا سفيد رنگ و يا خاكستري تيره با نماد Si ، عدد اتمي 14، وزن اتمي 085/28، وزن مخصوص 33/2 گرم بر سانتي متر مکعب، سختي7 در مقياس موس، رنگه خاکه سفيد، فاقد کليواژ ، نقطه جوش 2355 درجه سانتيگراد درجه سانتي گراد و نقطه ذوب 1410 درجه سانتي گراد. سيليس جزء اصلی ماسه سنگ و ماسه سيليسي، كوارتز و كوارتزيت، بلور كريستال، تريپلي و نواكوليت، سيليس مصنوعي و سيليكون شيميايي، کانی های رسی، گرانيت، سنگ چماق و دياتوميت می باشد. ماده معدني سيليس جهت تأمين نيازهاي صنعتي كشور مي بايست از علوم نظري، علوم مهندسي و تكنولوژيهاي مختلف بخصوص تكنولوژي فرآوري بهره گيرد.

سیلیکون ، یکی از مواد اصلی تولید مواد پلاستیکی است. وقتی سیلیکون با عناصر دیگر ترکیب می شود ، شکل آن می تواند حلقوی یا خطی باشد. نوع خاصی از پلاستیک که از سیلیکون به دست می آید ، سیلیکون مایع یا سیلیکون لاستیکی نامیده می شود. اگر همین واکنش با سیلوکسان انجام شود ، یعنی از سیلوکسان پلاستیک تولید شود ، به آن سیلیکون چسبناک (رزینی) گفته می شود. از سیلیکون ، چسب های سیلیکونی تولید می شود. این نوع چسب ، در مقابل آب مقاوم است. در جاهایی که نمی خواهیم چسب در آب حل شود یا آب در آن نفوذ کند ، از این چسب استفاده می کنیم. سیلیکون می تواند به صورت مایع ، رزینی و لاستیکی تولید شود.سیلیکون مایع از مولکول پلی سیلوکسان ساخته می شود. شکل این مولکول ، خطی است. از خواص این ملکول این است که با افزایش دما حرکت آن تندتر و با کاهش دما حرکت آن کندتر می شود. سیلیکون های رزینی از همان ملکول پلی سیلوکسان تشکیل می شوند و تفاوت آن با سیلیکون مایع ، شکل ملکولی آن است. شکل ملکول در سیلیکون های رزینی ، شاخ دار است ؛ یعنی تمام عناصر ملکول روی خط مستقیم (مانند ملکول خطی) قرار نگرفته اند ؛ بلکه عناصر دیگری هم در بالا و پایین آن قرار دارند. سیلیکون های لاستیکی تفاوت بسیار زیادی با دو نوع قبلی دارند. کاربرد مهم این مواد ، در چسب سیلیکون است و همان طور که گفته شد ، این ماده دارای مقاومت بسیار بالا در مقابل نفوذ آب است.

سیلیس ، ماده ای است که در مقابل سرما و گرما بسیار مقاوم است. این ماده به راحتی می تواند حرارتی بین 200 تا 300 درجه را تحمل کند و در برابر سرما هم تا دمای 60 درجه زیر صفر یخ نمی زند. این خاصیت ، باعث شده است که این ماده ی ارزشمند در تمام زوایای زندگی ما حضور داشته باشد و ما از فواید آن در تمام اجزای زندگی مان استفاده می کنیم.

موارد مصرف سيليس

شيشه سازي، چيني سازي، توليد فروسيليس، سراميك سازي، توليد آجر ماسه آهكي، ريخته گري، توليد سيليكات سديم، توليد ديگر مواد سيليسي، به عنوان نيمه هادی در صنعت الکترونيک و توليد پشم شيشه. مقادير قابل توجهي ازماسه سنگ خرد شده به عنوان مصالح ساختماني بكار مي رود. سيليس مصرفي در هر يك از اين صنايع بايد كيفيت خاصي داشته باشد. در خاکهای شنی، خاک های غنی از مواد آلی و خاک های شدیداً آبشویی شده، قابلیت دسترسی سیلیس برای گیاهان معمولا پایین است. در سایر خاک ها اکثراً، سیلیس دومین عنصر فراوان است. سیلیس به راحتی با اکسیدهای آهن، آلومینیوم، منگنز و کانی های خاک که سیلیس را برای جذب توسط گیاه غیر ممکن می‌کند، تثبیت می‌شود. عصاره محلول خاک می‌تواند شامل 0/1 تا 0/6 میلی‌مول سیلیس قابل استخراج باشد. سیلیس می‌تواند به فرم اسید مونو سیلیسیک در محلول خاک و به صورت اسید پلی سیلسیک در خاک و  درکانی‌های سیلیکاتی یافت شود. در محلول‌های آبی قلیایی شدن pH  باعث افزایش تبدیل فرم پلی سیلیسیک خاک به مونو سیلیسیک اسید قابل انحلال می‌شود. در pH حدود 9 قابلیت دسترسی سیلیس در آب، بیشترین حالت است ولی بلعکس مقدار سیلیس در محلول خاک در pH  پایین خاک به دلیل افزایش هوازدگی کانی های سیلیکاته زیاد می‌شود. فسفر و سیلیس در نشستن بر روی سایت‌های رس خاک با هم رقابت دارند. اضافه کردن سیلیکات به خاک می‌تواند غلظت فسفر را در محلول خاک را افزایش دهد. مقدار سیلیس عصاره خاک، به نوع گیاه بستگی دارد. برای مثال برنج بین ۲۳۰ تا ۴۷۰ کیلوگرم در هکتار از عنصر سیلیس استخراج می‌کند. این بدین معنی است که خارج شدن سیلیس از ذخیره خاک می‌تواند بیشتر از جایگزینی طبیعی آن از طریق هوازدگی کانی‌های خاک باشد. از این رو جایگزینی سیلیس خارج شده یک امر اساسی است؛ بویژه اگر تناوب کشت نیز  وجود نداشته باشد. بارندگی‌های سنگین می‌تواند باعث از دست رفتن شدید سیلیس از طریق آبشویی شود که یک مشکل خاص بویژه در خاک‌های مناطق گرمسیری است. کاربرد سیلیس، حاصلخیزی خاک را از طریق تأثیر مفید بر جمعیت میکرو ارگانیسم‌های خاک، افزایش خواهد داد. افزایش موجودات سودمند خاک موجب افزایش حاصلخیزی خاک و اثرات همزیستی بین گیاهان و میکرو ارگانیسم ها می‌شود.

مطالعات فنی

مراحل انجام کار در کارگاه شامل موارد زیر می باشد.

مرحله اول: برداشت مواد اولیه از معدن و حمل به کارگاه

مرحله دوم: انجام فرآیند سرند اولیه، خردایش، سرند مجدد، دانه بندی

مرحله سوم: انجام آزمایشات کنترل کیفی

مرحله چهارم: بارگیری محصولات تولیدی و انتقال به محل های مصرف

اطلاعات مالی طرح

نتایج مالی طرح از دیدگاه کل سرمایه گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top